Sådan skaber du innovation

Tema: Slip medarbejderne løs og innovationen kommer af sig selv. Læs blandt andet hvordan de gør i Mogens Nørgaards virksomhed, Miracle.

Artikel top billede

Giv innovationen frit spil.

Sådan lyder opfordringen fra udviklingsdirektør for Innovationsrådet, Marianna Lubanski.

"Hvis man i virksomheden ikke har rammerne for innovation, risikerer man at miste de iderige medarbejdere. I sidste ende kan det gå ud over virksomhedens konkurrenceevne.

Især i it-branchen, hvor der er hård kamp om medarbejderne, er det vigtigt at være konkurrencedygtige. Det kan man kun være, hvis man tænker nyt," siger Marianna Lubanski og peger på, at ledelseskulturen er vigtig, når det gælder innovation.

Marianna Lubanski peger på, at det i høj grad handler om at lave strukturer, der støtter op omkring og giver medarbejderne tid til at være innovative.

"Det kan være systematiserede foraer, hvor medarbejderne kan komme frem med nye ideer. Det kunne for eksempel være, at man en gang hver fjortende dag snakker om, hvilke nye ideer, man har fået.

Eller at man har en intern projekt- eller idébørs for nye ideer. Det er også vigtigt at give medarbejderne tid at være innovative. Og at lederne er lydhøre over for de nye ideer," siger Marianna Lubanski.

Hun peger også på, at det kan være en fordel at udnævne en ansvarlig til at sørge for, at innovationen kan få frit spil.

"Og så handler det også om at være villig til at tage risikoen nogle gange, for det er jo ikke alle ideer, der bliver til noget. Men hvis ikke virksomheder hele tiden befordrer innovation, så sker den jo heller ikke, for så gør man, som man plejer," siger Marianna Lubanski.

Frie tøjler

At medarbejderne skal have plads og tid til at komme på nye ideer, så langt er direktør Mogens Nørgaard fra Miracle enig.

"Vi laver services, uddannelse og konferencer. Det er jo knap så interessant som en ny mobiltelefon, men vi prøver hele tiden på at gøre det på en ny måde. Jeg tror dog ikke, at det nytter at sætte det i system. Så var det nok slut," siger Mogens Nørgaard.

"Hvis man vil lave noget sjovt på markedsførings- eller produktfronten, så skal man høre på, hvad medarbejdere og kolleger får af ideer. Det handler meget om at give dem frie tøjler, og der tror jeg ikke på bevidste innovationscentre og innovationsdirektører.

Jeg synes, det er modsætninger. Jeg tror, man snarere falder over ideerne. Man kan produktudvikle, give et produkt en ny farve, ja ja, men de virkelig gode ideer får man pludseligt."

Men kan få så gøre noget for at få de her pludselige ideer?

"Øl!" kommer det prompte fra Mogens Nørgaard.

"Nej, give medarbejderne nogle frie tøjler på en eller anden måde. Om det så er med en øl i hånden eller ej. Og så er det frem for alt mit ansvar som leder at være åben over for medarbejdernes ideer.

For eksempel ringede et par medarbejdere i går og sagde, om vi ikke kunne prøve at lave en installation af Oracle ved hjælp af en Lego Mind Storm-robot. Der sagde jeg til dem: Prøv det. Og hvis det så lykkes, kan vi smide en video af det på YouTube," siger han.

Ikke alle ideer bliver til noget

Mogens Nørgaard peger på, at hvis blot man bruger tid nok, så kommer ideerne væltende. Det er dog langt fra alle ideer, der fører til noget.

"Vi stablede for nyligt et nyt firma på benene for at lave noget specielt. Det holdt dog ikke mere end en dags tid eller to.

Vi har lavet mange skøre ting som for eksempel en video, hvor en mand installerer Oracle med næsen, men på det mere seriøse plan laver vi også nye uddannelsestiltag for Oracle-nørder og database-nørder. Det kan da godt være, at en masse af ideerne ikke bliver til noget, men så har man da forsøgt," siger Mogens Nørgaard.

"Så mit bedste bud på at få innovative ideer er at slippe folk løs, give folk lov til at prøve nogen ting af, så vælter ideerne ud. Det fokuserer vi meget på. Også fordi det er sjovt."

Annonceindlæg fra Conscia

Internettets smutveje er smarte – men hvad gør I for at sikre dem?

Det er fristende at spare tid med lækre internetapps og GenAI. Men pas på. Uautoriseret brug risikerer at underminere hele forretningsgevinsten.

Supporters A/S

It-driftskonsulent i Jylland

Sydjylland

Netcompany A/S

IT Manager

Københavnsområdet

Matas A/S

Join Us as Technical Product Owner

Københavnsområdet

Politiets Efterretningstjeneste

Vi søger en fagkoordinator til vores Analyseplatformsteam i PET

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job