Artikel top billede

Sådan skaber du innovation

Tema: Slip medarbejderne løs og innovationen kommer af sig selv. Læs blandt andet hvordan de gør i Mogens Nørgaards virksomhed, Miracle.

Giv innovationen frit spil.

Sådan lyder opfordringen fra udviklingsdirektør for Innovationsrådet, Marianna Lubanski.

"Hvis man i virksomheden ikke har rammerne for innovation, risikerer man at miste de iderige medarbejdere. I sidste ende kan det gå ud over virksomhedens konkurrenceevne.

Især i it-branchen, hvor der er hård kamp om medarbejderne, er det vigtigt at være konkurrencedygtige. Det kan man kun være, hvis man tænker nyt," siger Marianna Lubanski og peger på, at ledelseskulturen er vigtig, når det gælder innovation.

Marianna Lubanski peger på, at det i høj grad handler om at lave strukturer, der støtter op omkring og giver medarbejderne tid til at være innovative.

"Det kan være systematiserede foraer, hvor medarbejderne kan komme frem med nye ideer. Det kunne for eksempel være, at man en gang hver fjortende dag snakker om, hvilke nye ideer, man har fået.

Eller at man har en intern projekt- eller idébørs for nye ideer. Det er også vigtigt at give medarbejderne tid at være innovative. Og at lederne er lydhøre over for de nye ideer," siger Marianna Lubanski.

Hun peger også på, at det kan være en fordel at udnævne en ansvarlig til at sørge for, at innovationen kan få frit spil.

"Og så handler det også om at være villig til at tage risikoen nogle gange, for det er jo ikke alle ideer, der bliver til noget. Men hvis ikke virksomheder hele tiden befordrer innovation, så sker den jo heller ikke, for så gør man, som man plejer," siger Marianna Lubanski.

Frie tøjler

At medarbejderne skal have plads og tid til at komme på nye ideer, så langt er direktør Mogens Nørgaard fra Miracle enig.

"Vi laver services, uddannelse og konferencer. Det er jo knap så interessant som en ny mobiltelefon, men vi prøver hele tiden på at gøre det på en ny måde. Jeg tror dog ikke, at det nytter at sætte det i system. Så var det nok slut," siger Mogens Nørgaard.

"Hvis man vil lave noget sjovt på markedsførings- eller produktfronten, så skal man høre på, hvad medarbejdere og kolleger får af ideer. Det handler meget om at give dem frie tøjler, og der tror jeg ikke på bevidste innovationscentre og innovationsdirektører.

Jeg synes, det er modsætninger. Jeg tror, man snarere falder over ideerne. Man kan produktudvikle, give et produkt en ny farve, ja ja, men de virkelig gode ideer får man pludseligt."

Men kan få så gøre noget for at få de her pludselige ideer?

"Øl!" kommer det prompte fra Mogens Nørgaard.

"Nej, give medarbejderne nogle frie tøjler på en eller anden måde. Om det så er med en øl i hånden eller ej. Og så er det frem for alt mit ansvar som leder at være åben over for medarbejdernes ideer.

For eksempel ringede et par medarbejdere i går og sagde, om vi ikke kunne prøve at lave en installation af Oracle ved hjælp af en Lego Mind Storm-robot. Der sagde jeg til dem: Prøv det. Og hvis det så lykkes, kan vi smide en video af det på YouTube," siger han.

Ikke alle ideer bliver til noget

Mogens Nørgaard peger på, at hvis blot man bruger tid nok, så kommer ideerne væltende. Det er dog langt fra alle ideer, der fører til noget.

"Vi stablede for nyligt et nyt firma på benene for at lave noget specielt. Det holdt dog ikke mere end en dags tid eller to.

Vi har lavet mange skøre ting som for eksempel en video, hvor en mand installerer Oracle med næsen, men på det mere seriøse plan laver vi også nye uddannelsestiltag for Oracle-nørder og database-nørder. Det kan da godt være, at en masse af ideerne ikke bliver til noget, men så har man da forsøgt," siger Mogens Nørgaard.

"Så mit bedste bud på at få innovative ideer er at slippe folk løs, give folk lov til at prøve nogen ting af, så vælter ideerne ud. Det fokuserer vi meget på. Også fordi det er sjovt."




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere


Computerworld Summit 2024

Vi kigger ind i scenariet for fremtiden it-afdeling og hvordan virksomheden bedst muligt udnytter både nye og etablerede teknologier til at understøtte vækst og dermed sikre overlevelse i en konkurrencepræget verden.

23. maj 2024 | Læs mere


Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig lyder det fra rapporter, at de offentliges it-systemer er støvede og fulde af teknisk gæld. Dette er en farlig cocktail for de offentlige institutioner, men en særdeles lækker drink for cyber-kriminelle.

28. maj 2024 | Læs mere