Her er Danmarks fem bedste CIO’er lige nu:Se de fem nominerede til prisen som Årets CIO 2024

Artikel top billede

Har Microsoft købt en Adwords-killer?

Microsoft betaler ikke kun seks milliarder for norsk søgeteknologi, men måske også for at få fat i en reklameplatform, der kan konkurrere med Google Adwords.

I går offentliggjorde Microsoft, at de ønsker at købe den norske søgemaskinevirksomhed Fast for seks milliarder kroner.

Pressen i både Danmark og udlandet har indtil nu fokuseret på Fasts søgeteknologi, som kan forbedre Office Sharepoint, så virksomheder får bedre interne søgemuligheder.

Men måske handler opkøbet lige så meget om reklameindtægter.

"Jeg er slet ikke i tvivl om, at det her kan blive en konkurrent til Google Adwords," siger Klaus Petersen, partner i Alpha Solutions, der har leveret Fast-løsninger til blandt andre Novozymes, Eniro og Schultz Information.

Google skovler nemlig penge ind på reklameplatformen Adwords. Reklamer fra Adwords kommer blandt andet frem ved søgninger på Google, men også på en lang række andre sider, der har valgt at modtage reklamer fra Adwords.

Derimod har Microsoft ikke en sådan tjeneste. Virksomheden viderebringer i stedet reklamer fra Yahoo.

Fast har reklameplatformen

Fast står bag AdMomentum, der er et produkt, der minder om Google Adwords. Softwaren indeholder en backend, hvor annoncørerne indsætter reklamerne. Søgemotoren sørger derefter for, at reklamerne bliver vist de relevante steder, og den styrer betalingen for hvert klik.

Forskellen er, at AdMomentum i den nuværende udformning skal implementeres af hver enkelt virksomhed, og annoncørerne altså skal tilmelde sig på virksomhedens eget site. Til gengæld beholder den enkelte virksomhed pengene selv i modsætning til løsningerne fra Google og Yahoo.

"Men se på, hvordan de beskriver produktet. Det er Google Adwords! Det handler bare om, man implementerer det i et netværk eller på et enkelt site," siger Klaus Petersen.

Microsoft har den kritiske masse

Hvis Microsoft bruger Fast AdMomentum på sin egen søgeside, vil det betyde, at Microsoft beholder reklamepengene selv i stedet for at sende nogle af dem videre til Yahoo. Desuden kan Microsoft bruge platformen til at sende reklamer til andre Microsoft-tjenester som spillemaskinen Xbox og chatklienten Live Messenger.

"Fast har ikke et site, hvor mange øjne kigger med. Microsoft har kritisk masse fra start," siger Klaus Petersen.

Den kritiske masse gør det muligt at opbygge en central reklametjeneste ligesom Google og Yahoo, hvor Microsoft og kunderne deles om indtægterne. Reklameplatformen er allerede i brug, derefter handler det kun om at få andre med.

Fast-kunder kan blive samarbejdspartnere

Greg Sterling, analytiker i Sterling Market Intelligence, vurderer over for Clikz.com, at her har Fast's store kundenetværk også en stor betydning.

"Microsoft vil helt sikkert bygge sit eget reklamenetværk. Det er en af de sekundære fordele ved pakken. Fast-kunderne kan være en indgang for Microsoft til at bringe dem i folden som reklamenetværkspartnere," siger han.

Klaus Petersen kender ikke til nogle danske kunder af AdMomentum, men han fortæller, at en række medievirksomheder har overvejet at slå sig sammen og bruge platformen i stedet for at bruge Google Adwords.

Yahoos reklameplatform hed i øvrigt Overture, inden det blev opkøbt i 2003. Inden da havde virksomheden uden held forsøgt at købe Fast.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
OT og IT: Modernisér produktionen og byg sikker bro efter et årelangt teknologisk efterslæb

Moderne produkter skal have mere end strøm for at fungere – og deres navlestreng skal ikke klippes når de forlader fabrikshallen. På denne konference kan du derfor lære mere om hvordan du får etableret det sikre setup når der går IT i OT.

30. april 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

01. maj 2024 | Læs mere


ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere