Google kaster sig ud i kampen om Yahoo

En fusion mellem Microsoft og Yahoo vil kaste hele udviklingen af internettet lige lukt i favnen på Microsoft, lyder det fra Google, der med næb og kløer vil bekæmpe Microsofts overtagelsesforsøg.

Artikel top billede

Kort tid efter at Microsoft i fredags afsendte sit bud på 224 milliarder kroner for Yahoo, blander Google sig i balladen.

Microsofts fjendtlige overtagelses-forsøg sigter nemlig i høj grad mod at presse Google ned fra tronen som verdens førende søgeselskab.

Udsigten til en markant skærpelse af Microsofts muskelkraft på området har derfor fået Google til at blæse til kamp.

Selskabet har nu hejst de røde advarselsflag og argumenterer med, at en fusion mellem Microsoft og Yahoo vil åbne for, at Microsoft kan udvide sin kraftigt dominerende markedsposition på desktop-softwareområdet til også at gælde internettet.

Det er ikke godt, mener Google, der påpeger, at Microsoft i givet fald vil få styrke nok til at påvirke udviklingen af selve internettet, som det hedder.

Kampen fortsætter

Googles reaktion kommer ikke just som en overraskelse. Faktisk vækker den et ekko fra Microsofts egen kritik af Googles køb af annoncerings-selskabet DoubleClick.

Dengang argumenterede Microsoft netop med, at en godkendelse af købet ville styrke Google så meget, at selskabet ville blive et usårligt monopol i takt med, at netop net-annoncer ville blive drivakslen for mange internet-selskaber.

Google antyder i en meddelelse fra David Drummond, chefjurist i Google, i en meddelelse på Googles blog, at selskabet overvejer at blande sig yderligere i kampen om Yahoo – hvis Microsofts tilbud altså bliver accepteret af Yahoos aktionærer.

”Vil købet af Yahoo gøre det muligt for Microsoft at øge den unfair praksis fra browsere og styresystemer til internet?” spørger David Drummond retorisk i indlægget.

”Vil det tillade Microsoft at udnytte et pc-software-monopol til på en unfair måde at begrænse brugernes mulighed for frit at få adgang til konkurrenters email, IM og webbaserede tjenester?” spørger han.

Mulig alliance med Google

En alliance med Google ses da også internt i Yahoo som en mulighed for at afvise Microsofts fjendtlige overtagelsesforsøg, skriver Financial Times.

Det sker, selv om Yahoo faktisk sidste år afviste et partnerskab med Google.

Ifølge avisen Wall Street Journal ringede Google-topchef Eric Schmidt allerede fredag til Yahoos koncernchef Jerry Yang for at tilbyde ham sin hjælp.

Avisen – der citerer kilder 'tæt på sagen' - kommer dog ikke med detaljer om tilbuddet.

Tæt kamp

Google er fortsat verdens uden sammenligning største søgeselskab, men kigger alligevel bekymret på en fusion mellem Microsoft og Yahoo, der ligger på de næste pladser på den globale søge-rangliste.

De to selskaber er nemlig især tunge inden for web-mail – med Hotmail og Yahoo Mail - og instant messaging, hvor de for alvor er i stand til at udfordre Googles tilbud.

Kritikken afvises ikke overraskende blankt af Microsoft.

”Microsoft har forpligtet sig til åbenhed, innovation og beskyttelsen af private oplysninger på nettet,” lyder det fra fra Brad Smith fra Microsoft i en udsendt meddelelse.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Conscia

    Internettets smutveje er smarte – men hvad gør I for at sikre dem?

    Det er fristende at spare tid med lækre internetapps og GenAI. Men pas på. Uautoriseret brug risikerer at underminere hele forretningsgevinsten.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Jannie Rossell Holst som medarbejder i Product Sales ved afd. Aarhus. Hun kommer fra en stilling som medarbejder i Licensteamet hos Atea. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S