Her er Danske Banks digitale drømme

Danske Banks digitaliseringsprojekt skal give kunderne samme adgangsmuligheder i såvel filialer som på nettet. Her fortæller it-direktør Peter Schleidt om projektet, der skal spare milliarder.

Artikel top billede

Ikke usædvanligt er årsregnskabet fra en børsnoteret virksomhed som Danske Banks omgærdet med en pæn portion hemmelighed frem mod det øjeblik, hvor årsregnskabsmeddelelsen sendes til Københavns Fondsbørs.

Således også i torsdags, da Danske Bank præsenterede sit overskud på 14,8 milliarder kroner for 2007.

Imidlertid var det en kende mere usædvanligt, at et større it-projekt, som Danske Bank står overfor at skulle i gang med, var omgærdet af samme tavse stemmer grundet børs-etiske hensyn.

Ikke desto mindre var det tilfældet. Og heller ikke helt uden grund.

På vej til papirløs tidsalder

It-projektet, der har fået titlen 'Digital Banking', skal nemlig ikke kun føre banken ind i en ny og papirløs tidsalder.

Det omfattende it-projekt er nemlig også akilleshælen i et løfte til investorerne om at sænke det i bankkredse meget studerede nøgletal, omkostningsprocenten, fra de 56 procent i 2007 til en procentsats under 45 i 2012 – altså et vigtigt med i ordførende direktør Peter Straarups såkaldte 2012-plan.

It-direktør Peter Schleidt:

"Hovedparten af denne reduktion skal hentes ved hjælp af 'Digital Banking'," siger han.

Og selv om de 56 procent i 2007 reelt var en smule højere grundet implementeringen af den finske Sambo Bank 2007, så lad os alligevel eksperimentere lidt med bankens resultat ved at skifte de 56 procent ud med 45 procent.

5 milliarder mere i 2007-tal

Såfremt omkostningsprocenten i 2007 havde ligget på 45 procent, ville bankens resultat før skat i 2007 på 19,3 milliarder kroner kunne have været forøget med ikke mindre end fem milliarder kroner.

Det er ifølge bankanalytiker Bjarne Jensen fra Bjarne Jensen Consult en temmelig pæn omkostningningsprocent:

”Det er rimelig markant for en bank, der i forvejen var rationaliseret ret voldsomt," siger Bjarne Jensen.

Men reduktionen af omkostningerne er ikke det eneste mål med det omfattende it-projekt, der alene i år sætter 600 udviklere i sving.

Ny slags bank

Fra kundens synspunkt - både privatkunder og erhvervskunder - vil det vende op og ned på billedet af en bank.

Netbanken vil ikke længere kun...fortsættes

...være en overbygning på de eksisterende bankkanaler, men fremover være ligestillet med fysiske tilstedeværelse i filialerne, telefonisk kontakt og sågar på bankærinder foretaget på mobiltelefonen.

Men hvorfor er det egentlig ikke allerede tilfældet i dag?

Svaret ligger i, at det først om ganske kort tid bliver muligt, i hvert fald på dansk grund, at digitalisere samtlige bankprocesser.

Hidtil har visse af dem været nødt til at opretholdes på papir af grundet juridiske hensyn: Aftaledokumenterne.

Jura har holdt fast i kuglepennen

For at de har været juridisk bindende, har det hidtil krævet blæk og papir, ligesom visse sikkerheds-dokumenter for en ekstra verificering har krævet et en tur gennem myndighedernes tinglysningsproces for at være juridisk bindende.

It-direktør Peter Schleidt medgiver da også, at to eksterne digitaliseringsprojekter, som Danske Bank ikke har kontrol over, er klare forudsætninger for, at projekt ’Digital Banking’ lykkes for Danske Bank-

Det ene projekt er Digital ID, som et konsortium bestående af blandt andre TDC og PBS står bag, og som således er buddet fra pengeinstitutternes og den nuværende operatør af "Den Digitale Signatur" som fremtidens digitale ID.

"Projektet kræver, at at netbank sikkerheden bliver forhøjet, og det arbejdes der allerede på i PBS-regi i projektet omkring Digital ID," siger Peter Schleidt.

Sikker digital adgang

Et af de resultater, der forventes at komme ud af det arbejde, er en form for OTP (one-time password), så brugerne udstyres med et nyt password, hver gang de skal i kontakt med banken eller offentlige myndigheder, således at det bliver meget usandsynligt, at signaturen stjæles og misbruges

Det andet vigtige it-projekt for Danske Banks strategi er Domsstolsstyrelsens digitalisering af tinglysningsprocessen.

Projektet er indtil videre blevet forsinket, og ventes først færdigt til november, hvilket ikke ødelægger Danske Banks tidsplaner.

"Vi forventer, at levere de første elementer i 'Digital Banking' allerede i november," siger Peter Schleidt.

Når de to udefrakommende elementer er på plads, kan banken begynde udrulningen af projektet, der i visse sammenhænge vil vende op og ned på kundernes billede af en bank.

Blæk og papirløse filialer

For eksempel vil filialerne blive blæk- og papir-løse.

Selv om en kunde efter rådgivning i den lokale bankfilial skal skrive under på en aftale, vil det foregå digitalt - og underskriften kunne for så vidt ligeså godt have været foretaget på mobiltelefonen eller hjemme foran pc'en.

Et andet eksempel er hurtigere og nemmere adgang til nye lån.

I stedet for at springe på et af de hurtige og derfor ofte dyrere forbrugslån, som forbrugerne ofte møder i detailhandelen, kan et lignende og billigere lån - grundet automatisering af kreditvurderingen – ofte anskaffes i kundens eget pengeinstitut via mobiltelefonen.

"Vores idé er, at kunden skal have samme mulighed for at gå i banken via alle kanaler - internet, mobiltelefon og i filialerne," siger Peter Schleidt, der således også som et led i projektet skal investere i multimedieudstyr, så bankrådgiverne kan træffes på skærmen hjemme i sofaen.

Hele projektet, med fuld integration af de bagved-liggende it-systemer, forventes færdigt i 2010.

Annonceindlæg fra Conscia

Internettets smutveje er smarte – men hvad gør I for at sikre dem?

Det er fristende at spare tid med lækre internetapps og GenAI. Men pas på. Uautoriseret brug risikerer at underminere hele forretningsgevinsten.

Netcompany A/S

IT Consultant

Nordjylland

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Backup-/Restore-specialist søges til at sikre vores kritiske data

Københavnsområdet

Zealand – Sjællands Erhvervsakademi S/I

Fagligt stærk leder af IT-afdelingen

Region Sjælland

Navnenyt fra it-Danmark

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S