Artikel top billede

CSC-bommert koster skatteyderne 80 millioner

CSCs udskydelse af statens store tinglysnings-system ender med at koste de danske skatteydere 80 millioner kroner. Selv risikerer CSC en bod på blot tre millioner kroner.

80,1 millioner kroner.

Så meget koster det staten, at CSC ikke kan levere det lovede digitale tinglysningssystem til tiden.

Det fremgår af et aktstykke fra Folketingets Finansudvalg, der offentliggøres på torsdag efter udvalgets møde.

CSC har meddelt Domstolsstyrelsen, at selskabet først vil kunne levere det nye tinglysningssystem til brug i forbindelse med tinglysning vedrørende fast ejendom 1. november 2008, og systemet til brug for tinglysning af Bil-,
Person- og Andelsboligbogen med udgangen af 2008.

Planen var oprindeligt den 25. marts 2008.

"Udskydelsen medfører en merudgift på 80,1 millioner kroner i 2008 i forhold til det oprindeligt budgetterede – fordelt med 45,1 millioner kroner som følge af udskudte effektiviseringer og 35 millioner kroner i konkrete merudgifter." står der i aktstykket.

Beløbet vil indgå i finansloven i 2008.

Ked af det

Hos Domstolsstyrelsen forklarer direktør Adam Wolf, at man er ked af både forsinkelsen og de øgede udgifter.

"Vi er meget kede af det, fordi det koster mange penge at udsætte sådan et projekt," siger han.

Han pointerer dog at en stor del af beløbet skyldes, at pålagte effektiviseringer i 2008 ikke bliver til noget.

De 35 millioner i merudgifter går ikke til CSC, til at få projektet på skinner, men til løbende indscanning af dokumenter.

3 millioner i bod

Selvom staten altså går glip af ialt 80 millioner kroner, slipper CSC formodentlig med en bod på maksimalt tre millioner kroner.

Domstolsstyrelsen indleder nu forhandlinger med CSC om videreførsel af det eksisterende tinglysningssystem.

"I disse forhandlinger vil spørgsmålet om de økonomiske konsekvenser af den stedfundne forsinkelse, herunder i form af en bod, indgå. Det er Domstolsstyrelsens vurdering, at en eventuel bod maksimalt kan udgøre cirka 3,0 millioner kroner" lyder det i aktstykket.

Adam Wolf forklarer, at kontrakten, der er indgået, er standard for staten.

Han mener ikke umiddelbart, at CSC skal holdes ansvarlig for de nye udgifter og mistede besparelser.

"Men det kan man jo altid diskutere," siger han.

Adam Wolf peger dog på, at langt hovedparten af det store projekt til et tre-cifret millionbeløb går til selve scanningen, som CSC altså ikke varetager.

Mangler medarbejdere

Computerworld har tidligere erfaret, at grunden til forsinkelsen af projektet er mangel på medarbejdere.

Det oplyses ligeledes til finansudvalget.

"Dette (red. forsinkelsen) skyldes, at yderligere et antal medarbejdere har forladt CSC Danmark A/S, og at det har været vanskeligt at rekruttere nye medarbejdere med de helt særlige kvalifikationer, der kræves for
at udvikle et moderne edb-system baseret på åbne og tidssvarende standarder," står der i aktstykket.

Stram styring af CSC

Det er Domstolsstyrelsens vurdering, at CSC vil kunne overholde den ændrede leveringsplan.

"Dette er tiltrådt af Domstolsstyrelsens rådgiver – konsulentfirmaet Devoteam - der dog anbefaler, at der iværksættes en meget stram styring af leverandøren. Dette er Domstolsstyrelsen enig i, og der er allerede taget initiativer til dette," står der.

Fra 2009 og frem skønnes der fortsat at være et besparelsespotentiale ved tinglysningsreformen på 90,2 millioner kroner årligt, oplyser Domstolsstyrelsen.

Hos CSC afviser man blankt at løfte sløret yderligere for forsinkelsen og de besparelser, som det offentlige går glip af som følge af den.

"Vi ønsker ikke at bidrage mere til den historie," siger pressemedarbejder Christian Bendtsen til Computerworld.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere