EU vil have styr på korrekt brug af RFID-teknologi

EU er på vej med en række regler for RFID-teknologien, der skal sikre, at privatlivets fred ikke bliver krænket. EU kaster sig nu ud i en etisk debat.

Artikel top billede

(Foto: IDG News Service)

Computerworld News Service:EU-Kommissionen har opsat en række retningslinier for RFID (Radio Frequency Identification) teknologi i EU, men de officielle lovforslag er endnu ikke offentliggjort.

Kommissionen begrunder de uofficielle retningslinier med, at producenter af RFID-teknologi, såvel som potentielle købere, bør have hjælp til lære RFID-teknologi at kende uden at krænke privatlivets rettigheder.

Kommissionen anbefaler, at RFID-producenterne gennemfører en privatlivs-vurdering, inden de markedsfører deres varer.

Samtidig anbefaler EU industrier, der planlægger at bruge RFID-chip i deres egne produkter, at indføre et etisk regelsæt for, hvordan RFID-chippen må bruges.

Kommissionen foreslår også, at industrier, der benytter RFID-teknologi, bør enes om et symbol, der signalerer, at deres varer er udstyret med RFID-teknologi.

Bør afbrydes

Endvidere anbefaler kommissionen, at RFID-teknologien bør afbrydes i det øjeblik en vare, der indeholder en RFID-chip, bliver solgt.

"RFID-chips kan for eksempel advare forbrugeren, når mælken i køleskabet er blevet for gammel, men en sådan service bør være valgfri. Man bør selv afgøre, om ens mælkekarton skal kommunikere med køleskabet eller ej," udtaler kommissionen talsmand, Martin Selmayr.

Kommissionen har åbnet en otte uger lang høringsperiode, som ender 25. april. Kommissionen håber at kunne indføre sine anbefalinger den kommende sommer.

"Det er afgørende at kunne garantere, at denne potentielt forstyrrende teknologi respekterer folks ret til privatliv," siger Selmayr.

Tre typer

RFID kan revolutionere logistiske aktiviteter ved at lade virksomheder spore deres varer hele vejen fra fabrikken til butikshylden.

Der er i øjeblikket tre slags RFID-chip i brug i Europa:

"Passive RFID"-enheder har ikke egen strømforsyning. I det øjeblik at spænding forårsaget af en radiofrekvens rammer chippen, svarer den ved at...fortsættes

...udsende en kort digital informationsstrøm.

Dette er typisk information, der indeholder et unikt identifikationsnummer, som henviser til en indtastning i en database.

"Semi-passive RFID"-chips har indbygget batteri, som gør det muligt for dem at fungere ved meget lavere signaler og over meget længere distancer.

De er dog tilsvarende dyrere i pris.

"Active RFID" har en indbygget strømforsyning, for det meste et batteri, der gør det muligt at have mere komplekse kredsløb samt større funktionalitet.

Ifølge kommissionen blev der solgt 600 millioner RFID-enheder i Europa i 2006- næsten alle passive.

Kommissionen forudser, at dette antal vil stige til 300 milliarder i 2016.

Mere information om RFID-debatten kan findes på europakommissionens hjemmeside.

Oversat af Jimmie Gustafsson

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Computerworld it-jobbank

    Mød 3.500+ it-talenter på IT-DAY 2026

    Hos Computerworld it-jobbank er vi stolte af at fortsætte det gode partnerskab med folkene bag IT-DAY – efter vores mening Danmarks bedste karrieremesse for unge og erfarne it-kandidater.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil