WM-data skifter navn efter 40 år som WM-data

Næsten 40 år efter grundlæggelsen lægger svenske WM-data sit navn endegyldigt i graven. I stedet tager selskabet navn efter sin nye ejer.

Artikel top billede

Svenske WM-data dropper sit ellers så velkendte navn. Fremover vil selskabet – der er et af Sveriges største it-firmaer – alene hedde Logica.

Sådan lyder det fra selskabet, der i efteråret 2006 blev købt af britiske LogicaCMG, der til gengæld har krævet navneforandringen som led i selskabets almindelige politik om, at alle datterselskaber skal hedde det samme.

Det nye navn træder formelt i kraft onsdag, når WM-data præsenterer resultatet for 2007.

Allerede nu omdirigerer selskabets hjemmeside da også besøgende til Logicas hjemmeside.

Købt flere store selskaber

Logica har i de seneste år købt flere store selskaber, der foruden WM-data tæller franske Unilog og portugiske Edinfor. Målet har været at fremme ambitionen om at grundlægge et førende europæiske it-selskab, hedder det.

”Efter næsten 40 år som WM-data bliver vi i dag til Logica. Som Logica kan vi tilbyde kunder og medarbejdere det bedste af to verdener: Stærkt lokalt nærvær sammen med international leveringsevne,” lyder det fra Stefan Gardefjord, administrerende direktør i det, der nu hedder Logica Sverige.

Logica har i alt 39.000 medarbejdere i 36 lande - heriblandt godt 700 i Danmark.

WM-data har været repræsenteret i Danmark i 30 år.

Direktør for den danske forretning, Jesper Scharff, siger, at det nye navn og det nye ejerskab ikke får nogen betydning for selskabets målsætning om at være tæt på kunderne.

Det nye Logica Danmark har afdelingerne i Ballerup, Århus, Kolding, Herning og Aalborg.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra 7N A/S

    7N: Specialisterne bag Europas digitale forsvarsparathed

    Når Danmark og Europa skal ruste sig til en ny sikkerhedspolitisk virkelighed, handler det ikke længere kun om materiel og mandskab.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S