Mozillas harme over Safari 'en storm i et glas vand'

Det er bare rønnebærene, der er sure, mener eksperter om Mozillas voldsomme kritik af, at Apple har udsendt Safari 3.1 som en download i iTunes og QuickTime.

Artikel top billede

Da Windows-versionen af browseren blev offentliggjort ved sidste junis Worldwide Developer Conference, sagde Apples CEO Steve Jobs, at virksomheden planlagde at udnytte sin tilknytning til Windows-baserede iTunes-brugere i distributionen af Safari.

Computerworld News Service: Apples beslutning om at pushe den seneste version af Safari til Windowsbrugere gennem en softwareopdatering på XP og Vista er ilde set hos Mozillas CEO. Men brancheanalytikere siger, at der ikke er noget usædvanligt ved den praksis.

"Det er en storm i et glas vand," udtaler Michael Gartenberg, vicedirektør og forskningsleder ved JuniperResearch.

Kontroversen startede i sidste uge med udgivelsen af Safari 3.1. Windowsbrugere begyndte at bemærke, at Apple udsendte den opdaterede browser som en download i Apples Software Update Utility, som er en del af Windows-versionen af iTunes og QuickTime.

Mozillas CEO John Lilly fordømte dette udspil, med ordene om at tilbyde et nyt stykke software, som brugere ikke har bedt om, og at den opdatering er valgt til at blive downloadet som default "er forkert og på grænsen til praksis, man ser i distribution af malware."

Mozilla udvikler browser-rivalen Firefox.

Ikke lusk

Dette udspil fra Apple "underminerer det tillidsforhold, som gode virksomheder har med deres kunder, og det er skidt – ikke kun for Apple, men for hele nettets sikkerhed," skriv John Lilly på sin blog.

Brancheanalytikere, som holder øje med browserudviklere som Apple og Internet Explorer-producenten Microsoft, deler dog ikke den vurdering.

"Det er næppe en snig-installation eller særligt lusket," udtaler Ross Rubin, analyseleder ved markedsanalysebureauet NPD, til Macworld.

"Det er et valg, der fremkommer, og forbrugere kan tydeligt selv bestemme sig for, om de ønsker at installere browseren. Dette er noget, der kan siges at supplere anden software, som Apple har på brugerens maskine såsom iTunes, der sandsynligvis bruger den samme renderings-engine som Safari."

Varslet af Jobs

Analytikere peger også på, at Apple ikke gjorde nogen hemmelighed ud af sine planer om at pushe Safari på denne måde. Da Windows-versionen af browseren blev offentliggjort ved sidste junis Worldwide Developer Conference, sagde Apples CEO Steve Jobs, at virksomheden planlagde at udnytte sin tilknytning til Windows-baserede iTunes-brugere i distributionen af Safari.

Fortsættes...

En smule perfidt

"Dette burde ikke komme som en overraskelse for nogen, da Apple havde sagt, at de ville bruge denne mekanisme til at distribuere Safari," udtaler Gartenberg fra JuniperResearch.

Analytikere bemærker ligeledes, at Microsoft følger en lignende praksis med sine automatiske opdateringer. Faktisk har Microsoft været i gang med at lede folk væk fra at bruge 'Windows Update' og over til at bruge den mere robuste 'Microsoft Update', som også kontrollerer om en brugers pc har brug for Office-opdateringer eller opdateringer til andet Microsoft-software.

Denne opdateringsmekanisme tilbyder ligeledes nyt software, som ikke er på computeren i forvejen.

"Det er en smule perfidt af Mozilla, da Firefox er en selvopdaterende applikation," udtaler Gartenberg, og bemærker, at da han tændte for sin computer for nyligt, var der en opdatering til Firefox, som han ikke havde bedt om. "Så her taler vi altså om grader."

Svær pille at sluge

Så hvad ligger der bag Mozillas klager over måden hvorpå, Apple distribuerer Safari til Windows-brugere? Bloggere har antydet, at hele diskussionen har rod i det søgeværktøj fra Google, som er i både Safari og Firefox. Søgeværktøjet genererer efter sigende indtægter for begge browserproducenter, og hvis Firefox begynder at miste markedsandele til Safari, kan det betyde mindre indtægt til Mozilla.

Rubin bemærker, at Mozilla ellers altid har støttet Safari efter rationalet, at flere browsere, der følger web-standarder, er godt for nettet, samtidig med at det lægger pression på Microsoft til også at følge standarderne bedre.

Men den holdning ser ud til at have ændret sig, siden Safari holdte op med at være en browser, der kun er for Macintosh'er, og begyndte at true med at snuppe nogle af Firefoxs Windows-brugere.

"Hvis det var mig, der var Mozilla-folkene, ville jeg også være bekymret," udtaler Gartenberg.

"Safari tilbyder en fantastisk browseroplevelse. Det er muligvis en svær pille at sluge for folkene hos Mozilla."

Oversat af Thomas Bøndergaard

Annonceindlæg fra DE-CIX

Opbygning af en ny netværksstrategi for virksomheder

Virksomheder vokser hurtigt ud af deres gamle IT-systemer pga. hastig digital innovation og nye AI-understøttede forretningsløsninger.

Epona A/S

IT Support Specialist

Sydjylland

KMD A/S

SAP Arkitekt

Københavnsområdet

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Sæt dit præg på netværksteknologi – bliv en del af vores team i Cyberdivisionen, Hvidovre

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

Burak Cavusoglu

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

Morten Plannthin Lund

Industriens Pension

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S