Artikel top billede

Mohammed Saeed al-Sahhaf aka 'Komiske Ali'. Foto: Scanpix

Komiske Ali brugt mod Danske Bank

Konverteringen af finske Sampo Bank til Danske Banks it-platform bød ikke bare på problemer med hjemmeside og kreditkort. Iraks informationsminister under Golf-krigen kom også på tværs.

Fingernemme finner forsøgte under påskens store konvertering af Sampo Bank over på Danske Bank koncernens fælles it-platform at kompromittere sikkerheden på Sampo Banks hjemmeside.

Ved brug af såkaldt cross-site scripting hentede de finske hackere tekster fra Sampo Banks hjemmeside, parrede dem med billeder af Iraks tidligere informationsminister Mohammed Saeed al-Sahhaf, kaldet 'Komiske Ali', under Golf-krigen i 1990/91. I et andet eksempel blev Sampo Bank parret med Nordea.

At det på den måde lykkes at misbruge Sampo Banks hjemmeside fik en finsk it-specialist til at kritisere sikkerheden i Sampo Banks web-site og dermed også sikkerheden i hele Danske Bank koncernen.

Ingen sikkerhedsbrist

Men ifølge Danske Banks CIO Peter Schleidt, der ledte påskes store konvertering af Sampo Bank, er det en fejlagtig kritik.

”Sampo Banks sikkerhed har aldrig nogensinde været i fare på grund af det her. Deres links førte ud af banken og ikke ind i banken, så der var ikke nogen som helst risiko,” siger Peter Schleidt, der tilføjer, at man nu har lukket de mulige links ud af Sampo Bank og har tjekket at der ikke er andre links ud.

”Og fordelen ved, at vi en fælles koncern platform er, at vores tiltag slår igennem i resten af koncernen,” siger Peter Schleidt.

Føler du, at banken var offer for opmærksomheden i forbindelse med konverteringen?

”Det synes jeg nok lidt, men jeg vil også sige, at vi kunne have fejet for vores egen dør og sørget for, at alt var til ug,” siger han.

Undskyldning

Selve konverteringen af Sampo Bank, der fandt sted i påsken, medførte i en periode en række fejl og ulemper for kunderne i Sampo Bank.
Trods 70.000 forskellige testkørsler var omfanget af fejl alligevel af et omfang, der fik Sampo Banks administrerende direktør, Ilkka Hallavo, til offentligt at undskylde generne over for bankens kunder.

Men set fra CIO-stolen i Danske Bank, var problemer dog hverken større eller mindre end man kunne forvente.

”Vi vidste godt, at der ville komme større eller mindre ting i konverteringen, men vi vidste også, at det er utroligt svært på forhånd at vide, hvor det præcist rammer,” siger Peter Schleidt.

Hjemmeside nede i halvanden time

Det største problem opstod tirsdag morgen efter påske, da rigtig mange nysgerrige finske bankkunder ville tage et kig på det konverterede Sampo Bank website. Hjemmesiden bragede ned og var ude af drift fra kl. 8.00 til 9.30. Det ramte også Danske Banks egen hjemmeside og Fokus Bank i Norge, der var nede i op til 10 minutter.

”Vi havde prøvet at gætte, hvor mange, der ville logge sig på i Finland og vi havde så testet det som om der ville være 50 procent flere. Men der var altså endnu flere, og jeg ville selvfølgelig gerne have været foruden det problem” siger Peter Schleidt.

Han tilføjer, at der nu er sat en ny hjemmeside i produktion og at skalerbarheden ikke længere skulle være et problem.

”Kapaciteten er nu fem gange større, end da vi sidst testede hjemmesiden, så nu kan vi køre det meste af Finland, hvis det skulle være.”.

Længere svartider

Presset på den fælles platform gav længere svartider i netbankerne – tre sekunder mod normalt under et sekund – i hele Danske Bank koncernen, ligesom der opstod lange køer i Sampo Banks filialer tirsdag efter påske.

Der var også forsinkelser på servicetider, hvilket blandet andet betød, at de til om med sidst weekend tog længere tid at sende udskrifter ud til kunderne.

Og så var der problemer med en stribe finske kunder, der var i gang med at få udskiftet deres kreditkort og som derfor havde både et gammelt og et nyt kort. Kun det nye kort virkede og mange kunder oplevede at få afvist deres gamle kort.

Peter Schleidt hæfter sig dog ved, at selve overførslen af kundernes data og bankmaskinen, der gør det muligt at foretage betalinger, beregner renter, afvikle værdipapirhandler med mere, har fungeret upåklageligt under konverteringen.

”Vi har haft meget fokus på, at de ting der er meget vigtige for at banken kører. Selv bankmaskinen har fungeret hele tiden og kunderne har også kunnet bruge netbanken og vores business online løsninger, ” siger han.

Der er stadig mindre ting, der ikke fungerer helt som det skal, men Peter Schleidt venter, at det hele kører normalt inden ugens udgang.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
AI Business Excellence Day – sådan folder du mulighederne ud

Mange danske virksomheder har eksperimenteret med AI-projekter af begrænset omfang, men kun de færreste har for alvor udforsket mulighederne i storskala. Det gør vi her! Du vil blandt andet få mulighed for at se eksempler på, hvordan AI kan anvendes som accelerator i storskala og skubber til grænserne for, hvordan det er muligt at integrere teknologien, så potentialet for alvor foldes ud.

24. april 2024 | Læs mere


Unbreakable - sådan sikrer du dig vedvarende og uafbrudt adgang til dine data

Vi dykker ned i værdien af en stabil og pålidelig storage-platform og hvilke muligheder der findes, for at sikre den højeste grad af redundans og tilgængelighed. Områder som date-beskyttelse og cyber-sikkerhed vil også blive berørt.

25. april 2024 | Læs mere


OT og IT: Modernisér produktionen og byg sikker bro efter et årelangt teknologisk efterslæb

Moderne produkter skal have mere end strøm for at fungere – og deres navlestreng skal ikke klippes når de forlader fabrikshallen. På denne konference kan du derfor lære mere om hvordan du får etableret det sikre setup når der går IT i OT.

30. april 2024 | Læs mere