Cellofan giver billig 3D-effekt

Et billigt ark cellofan og et par briller med polariseret glas kan forvandle fladskærmen på den bærbare pc til et 3D-display, som også giver dybdevirkning.

Nyhed

En forsker ved universitetet i Toronto i Canada har fundet en metode til at få 3D-effekt fra fladskærme. Metoden er endda billig, for den involverer kun et ark almindelig cellofan.

Generelt opnås en dybdevirkningen, når vores to øjne ser det samme objekt fra lidt forskellige vinkler. Denne information bruger vores hjerne nemlig til at bedømme, hvor langt væk objektet befinder sig.

For at få en 3D-effekt skal øjnene altså se lidt forskellige billeder, og professor Keigo Iizuka har fundet ud af, at den stereoskopiske effekt kan opnås ved hjælp af billigt cellofan, der er i stand til at dreje lysets polarisationsretning en kvart omgang.

Opdagelsen udnytter det faktum, at lyset fra en fladskærm er lineært polariseret. Det elektriske felt i lysbølgerne fra skærmen bevæger sig kun i et bestemt plan. Hvis man anbringer et stykke cellofan over halvdelen af skærmen, vil lysbølgerne fra denne halvdel kun bevæge sig i et plan, der er vinkelret på skærmens lys.

Polariseret glas eller plastic har den egenskab, at det kun lukker lys igennem, hvis polarisationsretningen er den rigtige. For at opnå dybdevirkningen, skal man også bruge et par briller med polarisationsfilter, lige som det kendes fra Polaroid-solbriller. I dette tilfælde er polarisationsretningerne i de to brilleglas dog vinkelrette på hinanden.

Når lyset fra skærmen har samme polarisationsretning som polarisationsfilteret i brillerne, slipper der lys igennem. I modsat fald kan man ikke se noget. I tilfældet med cellofan på halvdelen af skærmen betyder det, at højre øje kun ser venstre side af skærmen og omvendt.

Når det samme billede fra lidt forskellige vinkler vises på skærmens to halvdele, oplever man en dybdevirkning, og den stereoskopiske, tredimensionelle effekt er hjemme på en billig måde.

Professor Keigo Iizuka forklarer opdagelsen på sin hjemmeside. Her kan man også finde illustrationer, der måske forklarer principperne bag effekten på en lidt mere overskuelig måde end det er muligt med ord.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil