IBM-nedbrud havner på Sanders bord

Det alvorlige it-nedbrud hos IBM lander nu på videnskabsminister Helge Sanders bord. Han skal redegøre for påvirkningerne i staten.

Artikel top billede

Helge Sander skal redegøre for påvirkningen i staten af IBMs store it-nedbrud.

Det store it-nedbrud hos IBM i slutningen af sidste uge bliver nu en sag for videnskabsminister Helge Sander (V).

Det er SFs it-ordfører Hanne Agersnap, der vil have kortlagt nedbruddets påvirkning hos de statslige myndigheder.

Hun vil have et samlet overblik over, hvem der er blevet ramt udover Sundhed.dk og en række sygehuse.

IBM er den største leverandør til statslige myndigheder, viser en nylig opgørelse fra CEDI.

Flere myndigheder har altså deres drift liggende hos it-giganten.

Vil sikre sikkerheden

SF vil samtidig bede ministeren redegøre for it-sikkerheden.

Konkret vil hun bede ministeren undersøge, om der er belæg for at indskrive skrappere krav til sikkerheden hos leverandører til offentlige myndigheder.

Samtidig mener Hanne Agersnap, at danske myndigheder skal følge de betingelser, der er forhandlet hjem i kontrakterne.

"Indgår der mulighed for erstatningskrav, skal det naturligvis forfølges," siger hun.

Også private firmaer

Nedbruddet ramte også en række private virksomheder hårdt.

Blandt de ramte var Arla, Carlsberg, A.P. Møller - Mærsk og Danske Bank.

Ifølge flere medier overvejer nogle af disse virksomheder, at bede IBM om erstatning for de tab nedbruddet måtte have medført.

Hos IBM selv har talelysten været meget lille.

Dog har it-giganten været ude og undskylde og samtidig meddelt, at et internationalt korps af eksperter skal kulegrave hændelsen.

IBM ønsker fortsat ikke at svare på spørgsmål om nedbruddets årsager og omfang. Computerworld vil gerne kortlægge omfanget, så hvis du kender til flere virksomheder og systemer som blev ramt, må du meget gerne skrive til os på redaktionen@cw.dk

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 1. april 2026 ansat Claus Berg som Account Manager ved netIP's kontor i Esbjerg. Han kommer fra en stilling som Client Manager hos itm8. Nyt job

Claus Berg

Netip A/S

Immeo har pr. 1. maj 2026 ansat Sofie Amalie Buur som Consultant. Hun kommer fra en stilling som Frontend Engineer & UI/UX Designer hos Valyrion. Hun er uddannet Cand.it. Softwaredesign ved ITU. Nyt job
Pinksky ApS har pr. 1. maj 2026 ansat Jeppe Spanggaard, 29 år,  som Rådgivende konsulent, Partner. Han skal især beskæftige sig med Digitalisering med Microsoft-platformen. Han kommer fra en stilling som Microsoft 365 & SharePoint Specialist hos Evobis ApS. Nyt job

Jeppe Spanggaard

Pinksky ApS

Pentos har pr. 2. juni 2025 ansat Jonas Kyhnau som Seniorkonsulent. Han skal især beskæftige sig med at rådgive virksomheder om HR digitalisering og implementering af SAP SuccessFactors og SmartRecruiters. Han kommer fra en stilling som Seniorkonsulent og PMO lead hos Gavdi. Han er uddannet Cand.merc Human Resource Management fra Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med med Onboarding, Employee Central (Core HR). Nyt job

Jonas Kyhnau

Pentos