Artikel top billede

PBS-nedbrud koster 28 millioner - kører nu igen

Så kan der igen handles i internetbutikkerne. PBS melder nemlig, at driften er normal igen. Nedbruddet kan dog blive en dyr omgang for betalingsformidleren.

"Så er vi oppe igen," siger en lettet Søren Winge, der er pressechef hos PBS.

Nedbruddet hos PBS, der har lammet hele den danske internethandel, varede således fra klokken 21.42 i går til klokken 10.10 i dag, og det har været skyld i godt 12 timer uden e-handel.

Der er stadig ingen forklaring på, hvad der ligger til grund for problemerne.

"Det eneste, vi i øjeblikket kan sige, er, at det skyldes en opdatering af vores firewall," siger Søren Winge til Computerworld.

Går glip at 28 millioner

Nedbruddet bliver dog mærkbart på bundlinjen hos netbutikkerne.

PBS webside oplyser firmaet, at der i første kvartal 2008 er gennemført 9.403.451 Visa- og Dankort-transaktioner, og at gennemsnitskøbet er 561 kroner per transaktion.

Med lidt hurtig hovedregning giver det godt 100.000 transaktioner per dag til en samlet værdi af 56 millioner kroner.

De 12 timers nedbrud kan således vurderes til et samlet omsætningstab på ikke mindre end 28 millioner kroner.

Ifølge de internetbutikkernes organisation, Foreningen for Distance- og Internethandel (FDIH), skal den regning placeres hos PBS.

"PBS bør kompensere netbutikkerne for deres tab," lyder det fra FDIH’s direktør Morten Kamper.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG Danmark A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere