TDC forhaler informationer om regninger med vilje

Selv om TDC erkender fejl i egne regninger, gør telekoncernen det bevidst besværligt for kunderne at gennemtjekke dem. Internt notat fra TDC bekræfter lukkethed.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Selv om TDC efter sagerne om fejlagtige regninger erkender, at ikke alle fejl kan undgås, gør telekoncernen det stadig mere besværligt for kunderne at få adgang til relevante data.

Det mener flere teleanalytikere, som Computerworld har talt med.

Det gælder blandt andre Torben Rune fra Netplan:

"Vi har oplevet, at navnlig TDC er helt uinteresseret i at samarbejde, når vi tager kontakt til selskabet," siger han.

Imod detailspecificeringer

Og samme tendens oplever teleanalytiker Bernt Stubbe Østergaard fra Current Analysis.

"TDC er meget modvillig overfor at give detailspecificeringer."

TDC: Udlever ikke rapporter
Meget tyder nu på, at det ikke kun er en fornemmelse hos de eksterne rådgivere, at det er blevet sværere at få adgang til de relevante informationer.

En intern e-mail, som Computerworld er kommet i besiddelse af, viser, at vicedirektør hos TDC, Søren Jensen, for knap et år siden bogstaveligt talt bad sine kundeansvarlige om at nægte at udlevere rapporter, der beskriver og analyserer en kundes datatrafik til kunder, mæglere og konkurrenter.

Kunde TDC-ansatte har adgang

Udover den meget direkte ordre om ikke at udlevere materialet til eksterne parter, opfordrer vicedirektøren de kundeansvarlige til at anvende selvsamme data i TDC-rådgivernes arbejde med kunderne.

Mailen er dukket op, efter at teleanalytiker og direktør hos Netplan, Torben Rune, forleden var på banen med en undersøgelse, der dokumenterede store fejl i TDC's regninger

Siden er endnu en sag om overfakturering dukket op.

Besværligt at få adgang

Ifølge teleanalytiker Torben Rune er det blevet mere...fortsættes

.... besværligt at få adgang til informationerne, der reelt gør Netplan og andre eksterne konsulenter i stand til at analysere virksomheders telefoniforbrug.

Det kræver nemlig mere detaljerede informationer, end TDC noterer i regningerne til kunderne, mener han.

"Før i tiden tog det mellem 8-10 timer at skaffe data og analysere en kundes forbrug. I dag tager det tre gange så lang tid, og vi oplever ofte, at udleveringen bliver trukket i langdrag," siger han.

Svarer til ingen bon i Netto

Da teleydelser grundet minuttaksten på mange måder minder om handel af styk-varer, mener Torben Rune, at det svarer til en meget absurd situation i Netto:

"Det svarer til, at personalet i Netto nægter at udlevere bonen med den årsag, at de har stor erfaring med, at oplysningerne er fejlagtige," siger han.

En anden teleanalytiker, Bernt Stubbe Østergaard fra Current Analysis, mener, at TDC kunne lære af udenlandske teleselskaber:

"TDC er måske ikke så langt fremme som teleselskaber i udlandet med at give tilstrækkeligt med informationer til professionelle kunder."

TDC: Ikke røgslør
Hos TDC genkender TDC's Enterprise direktør, Peter Stig Andersen, ikke billedet af, at det er svært at få adgang til data.

Dog bekræfter han, at e-mailen fra vicedirektør Søren Jensen havde til formål at begrænse adgangen til informationerne. Men ikke for at lægge et røgslør over kundernes telefoniforbrug:

"Baggrunden for e-mailen er dels, at der er administrative og ressourcemæssige omkostninger forbundet med at producere rapporter for - så at sige - rapporternes skyld. Dels gavner informationerne ikke nødvendigvis kunderne at se," mener han.

Mange ubrugelige informationer i data

Peter Stig Andersen forklarer, at kunderne som en god kunderelation modtager detaljerede informationer om deres teleforbrug, men at det typisk er i en analyseret form, som kunden kan bruge til noget. Eksempelvis bliver kunderne informeret, hvis der brug af roaming-takster eksploderer.

TDC-direktøren henviser desuden til en anden passus fra e-mailen, hvor vicedirektør Søren Jensen understreger, at TDC's egne rådgivere skal anvende informationerne til at analysere og rådgive kunderne.

Vogter ræven gæs?

Nogen vil mene, at det er at sætte ræven til at vogte gæs. Hvad siger du til det?

"Det, vi søger, er på den ene side at optimere vores relation med kunderne og rådgive dem godt, dermed god tilfredshed. På den anden sider handler det om at overholde lovgivningen og ikke unødigt bruge en masse omkostninger på det. Men når kunderne kommer til...fortsættes

....os og beder om oplysninger, de er berettiget til og har krav på, så udleverer vi også det," fastslår Peter Stig Andersen.

TDC: Kunderne får adgang
TDC genkender ikke telerådgivernes billede af, at det er blevet mere besværligt at få adgang til informationerne.

Peter Stig Andersen mener - på trods af mailens indskærpelse om at begrænse adgangen - at det har været procedure at give kunderne adgang til relevante informationer, når kunden har en mistanke om fejl:

"Det er i alles interesse, at vi får løst eventuelle misforståelser," siger han.

Men er det så fair nok grund at gå til jer og bede om de nødvendige data, så de kan analyseres til bund af en ekstern rådgiver?

"Bliver vi mødt med påstand eller begrundet mistanke, eller nogen eller på vegne af kunden at komme et spadestik dybere, så gør vi også det," fastslår siger Peter Stig Andersen.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Andre events | København Ø

    People Tech 2025 – hvor HR møder IT

    Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Netcompany A/S

    Test Consultant

    Nordjylland

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Cyberdivisionen søger leder af logistikelement i Vordingborg

    Region Sjælland

    Netcompany A/S

    Data Management Consultant

    Midtjylland

    KMD A/S

    AI Engineer

    Nordjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird