Artikel top billede

Social networking kommer bag på virksomheder

Overvejer du stadig at tilbyde dine medarbejdere en platform til social networking? Er du sikker på, at de ikke er begyndt uden dig? Kig på Facebook, så bliver du måske overrasket.

Computerworld News Service: Mens mange virksomheder overvejer, om de skal give deres medarbejdere en platform til social networking, opdager mange, at de ikke har været hurtige nok på aftrækkeren, for deres medarbejdere er allerede i fuld gang.

Og det kan betyde, at virksomhederne må vinke farvel til kontrollen over, hvor indhold postes, og hvem der kan se det.

”Vil du virkelig have Facebook til at styre det for dig, eller vil du gøre det selv og beholde kontrollen,” spørger Duane Nason, førende web-udvikler hos tøjfirmaet The Gap.

”Hvis en medarbejder poster noget på MySpace, og du vil have det væk derfra, hvad er politikken så?

Hvordan bruger man mashups?

Duane Nason deltog i Web 2.0 Expo i sidte uge for at høre mere om, hvordan social networking, mashups og andre nye teknologier kan bruges i hans virksomhed.

Mange andre store virksomheder, der var repræsenteret til konferencen, slås med lignende spørgsmål.

Duane Nason, som hjælper med at køre The Gaps hjemmeside og intranet, udarbejde for nylig en wiki til brug blandt sine nærmeste kollegaer.

Han blev senere overrasket over at opdage, at andre medarbejdere i virksomheden – mest yngre medarbejdere – også brugte wikien, selv om den ikke var blevet markedsført internt.

”De fandt den bare og begyndte at bruge den,” siger han.

Danner egne grupper

Han lagde også mærke til, at medarbejderne hos The Gap var begyndt at danne deres egne grupper på Facebook.

Store virksomheder burde udvikle en strategi for social networking, før deres medarbejdere gør det for dem, mener han.

En it-chef fra en anden detailvirksomhed er enig.

”Hvis man ikke gør det for dem, er der rigeligt med værktøjer på markedet til, at de kan...fortsættes

... gøre det selv,” siger lederen, der ønsker at være anonym, fordi han ikke har bemyndigelse til at tale offentligt på vegne af sin virksomhed, og fordi virksomheden stadig er usikker på sin strategi.

Han deltog i Web 2.0 Expo for at finde metoder til at benytte social networking til at opbygge en tættere relation til sine kunder.

Sider med e-handel er ikke gode til opbygning af fællesskaber på nettet, men et socialt netværk giver kunderne mulighed for at danne deres egne grupper og diskutere produkterne.

Han er også interesseret i widgets, der giver opdateret information om for eksempel særlige tilbud på brugerens desktop.

Detailhandleren overvejer også, om det er bedst at opbygge sin social network-platform på en etableret side som Facebook eller at opbygge en selvstændig side med virksomhedens eget brand.

Eksterne sider som Facebook og MySpace bliver måske mindre vigtige, hvis de store virksomheder kan tiltrække kunder til deres egne sider, siger han.

Detailvirksomheden er kun lige startet med at overveje disse spørgsmål.

”Det er stadig meget tidligt i processen, og vi udforsker stadig de forskellige muligheder,” siger han.

Oversat af Mille Bindslev




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Despec Denmark A/S
Distributør af forbrugsstoffer, printere, it-tilbehør, mobility-tilbehør, ergonomiske produkter, kontor-maskiner og -tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere