Skype tester mobil-appikationer

Skype tester en klient til mobiltelefoner, der understøtter opkald, chat og andre funktioner fra det populære VoIP (Voice over Internet Protocol).

Computerworld News Service: Skype er gået i gang med at teste en ny klient til mobiltelefoner.

”Produktet er en del af vores mål om at være på så mange platforme som muligt,” lyder det fra Wilhelm Lundbord, produktchef for Skype for Business.

Tjenesten kan bruges på omkring 50 telefon-modeller. De omfatter apparater fra Motorola, Nokia, Samsung og Sony Ericsson.

Det er muligt, at den også virker på andre telefoner, men det kræver, at de undersøtter Java, som klienten er baseret på, hedder det.

På nuværende tidspunkt virker alle funktioner i Storbritannien, Brasilien, Danmark, Sverige, Finland, Polen og Estland.

I andre lande kan man bruge datafunktionerne og indgående opkald fra Skype, men softwaren giver ikke mulighed for at foretage udgående opkald.

Sendes via gateway

Lige som den eksisterende Skype-klient, der blandt andet tilbydes af mobiloperatøren 3, bruger den på samme måde som en almindelig mobiltelefon det mobile netværk til at foretage opkald.

Alle opkald sendes via en Skype-ejet gateway for at holde omkostningerne nede.

Det mobile datanetværk bruges til at sende presence information og instant messages.

Støttelsen på brugerens omkostninger afhænger af en række faktorer.

Ringer man til en Skype-kontakt i udlandet, vil det være billigere end at foretage almindelige opkald, fordi brugerne betaler den lokale mobiltakst, som deres operatør opkræver, hvilket er billigere end almindelige internationale opkald.

Skypes gateway gør dog tjenesten uegnet til brugere, der roamer internationalt. De skal betale takst for at oprette forbindelse tilbage til Skypes gateway, og det kan hurtigt løbe op.

Fortsættes

Prisen er delt i to

Prisen for at ringe til en person, der ikke bruger Skype, er delt i to:

Først betaler brugeren sin operatør som normalt, og så skal der betales en SkypeOut-afgift for den destination, personen ringer til.

For at holde disse omkostninger nede for den slags brugere, tilbyder Skype en række SkypeOut-pakker.

Skype behandler indgående opkald som opkald, der bliver viderestillet til brugernes mobiltelefon.

Så brugerne skal betale SkypeOut-afgift for at ringe til mobiltelefoner i deres eget land, når de besvarer opkald fra personer, der ikke bruger Skype.

Eftersom klienten også bruger datanetværket, skal brugerne også betale for det.

Skype anbefaler, at man tilmelder sig en dataplan til en fast månedligt pris, fortæller Wilhelm Lundborg.

Mængden af data, der bruges, er dog begrænset.

En person med 20 kontakter, som er online i en time, sender sms i 10 minutter og har et opkald på 20 minutter om dagen, bruger iføge Skype 1MB data om måneden.

Oversat af Mille Bindslev




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
KEYBALANCE A/S
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere


Computerworld Summit 2024

Vi kigger ind i scenariet for fremtiden it-afdeling og hvordan virksomheden bedst muligt udnytter både nye og etablerede teknologier til at understøtte vækst og dermed sikre overlevelse i en konkurrencepræget verden.

23. maj 2024 | Læs mere


Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig lyder det fra rapporter, at de offentliges it-systemer er støvede og fulde af teknisk gæld. Dette er en farlig cocktail for de offentlige institutioner, men en særdeles lækker drink for cyber-kriminelle.

28. maj 2024 | Læs mere