ITIL koster kassen og kræver tålmodighed

Du tager fejl, hvis du tror, at ITIL skærer ned på omkostningerne - der er ingen kortsigtede gevinster på bundlinjen, men derimod gevinster i innovation og udvikling.

Artikel top billede

Computerworld News Service: Rammeværktøjet IT Infrastructure Library (ITIL) kan hverken reducere omkostninger, frigøre ressourcer eller gøre processer hurtigere.

Det vil i stedet gøre det modsatte, hævder en analytiker fra IDC.

Ifølge Chris Murray fra IDC kæmper it-afdelinger en hård kamp for at få erhvervslivet til at hoppe på ITIL, fordi de mangler talegaverne til at beskrive dets styrker og svagheder.

"Der er ingen økonomisk gevinst ved ITIL. Det koster faktisk mere, kræver flere folk og en masse lange arbejdsdage," udtaler Chris Murray.

"Direktørerne kigger på et projekt - de vil bruge mindre arbejdskraft, og de vil have tingene gjort hurtigere. ITIL og dets pendanter (såsom PRINCE2 og COBIT, red.) kaster ikke dette af sig, så man kan forstå, hvorfor direktørerne ikke ønsker dem."

Sikker og billig oppetid

Rammeværktøjer som ITIL og IT Service Management (ITSM) kan dog, ifølge Murray, give betydelige forbedringer af struktur og kvalitet på områder som applikationsudvikling og test.

ITIL består af 10 nedbarberede 'best practice' it-rammeværktøjer, som kan anvendes i alle organisationer uanset størrelse, skala eller erhverv. Version 3 blev lanceret i maj sidste år af ITIL Certification Management Board og har skabt nyt fokus i strukturen af vedligeholdelse og oprettelse af it- og forretnings-processer.

Virksomheder med rodfæstede legacy-miljøer kan have det svært med ITIL, men ifølge Chris Murray er det besværet værd, da det vil nedbryde blokeringer for innovation og kompleksitet inden for indkøb af og udvikling af nye produkter.

"Det essentielle for it-afdelingen er altid sikker og billig oppetid, men nu er alting nødt til at være effektivt. Tag at fokuser på administration af forretningsprocesser i stedet for aktiver."

Penge ud af vinduet

Russel McCarren, it-service manager hos St. John of God Health Care, var en af de første i Australien til at tage ITIL v3 i brug.

"Man må finde sine egne metoder, der er relevante for sin virksomhed," udtaler Russel McCarren.

"Man smider penge ud af vinduet, hvis man ikke klarlægger hvilke ændringer, man har brug for, og hvordan man vil gribe an at måle dem, for der er megen fejlbrug af ITIL," siger han

Ifølge McCarran er det attraktive ved ITIL v3 dets egenskab til at integrere eksisterende ITIL-processer, men han bemærker, at andre ITSM-rammeværktøjer også ville være tilstrækkelige.

Oversat af Thomas Bøndergaard

Digitaliseringsstyrelsen

Processtærk generalist med teknisk indsigt til it-styring

Københavnsområdet

PensionDanmark

Scrum Master

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Test Consultant

Nordjylland

Netcompany A/S

Microsoft Operations Engineer

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

Laura Bøjer

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S