Flertal af outsourcing-aftaler genforhandles før udløb

50 til 80 procent af alle outsourcing-kontrakter på it-området bliver genforhandlet inden aftalen udløber. Samtidig er der en tendens til kortere aftaler og flere leverandører.

Artikel top billede

Danske outsourcing-aftaler på it-området bliver genforhandlet før udløb i stor stil.

Det viser en ny undersøgelse fra advokatfirmaet Gorrissen Federspiel Kierkegaard blandt 18 advokater i i en række lande, herunder Danmark.

Undersøgelsen viser, at der sker genforhandling af 50 til 80 procent af alle outsourcing-aftaler på it-området.

"I Danmark ligger vi tættere på 80 procent end 50 procent. Det skyldes ikke nødvendigvis utilfredshed, men fordi markedet underminerer priserne, som kunde og udbyder så bliver enige om at revidere," siger partner Ole Horsfeldt fra Gorrissen Federspiel Kierkegaard.

"Derudover forsøger nogle leverandører også at genforhandle en kontrakt et par år før udløb for at undgå, at aftalen skal komme i et nyt udbud."

Skel mellem forventning og kontrakt

Ole Horsfeldt peger dog også på et andet forhold, der giver udslag i genforhandling af kontrakter.

Det er, at der er forskelle kundens forventning til aftalen, og det der er nedfældet i kontrakten.

"Outsourcing-kontrakter er baseret på det, man kan forudse. Og det er jo ikke alt, man kan forudse. Det betyder, at kundens behov kan ændre sig i løbet af kontrakttiden og dermed fordre genforhandling," siger Ole Horsfeldt.

Han peger også på, at der ved indgåelse af outsourcing-kontrakter ofte er nogle kortsigtede forventninger om besparelser på prisen samt krav til hvilken teknologi, der skal benyttes.

"Men på længere sigt er det kundens forventning, at der ligger en løbende forbedring af aftalen i forhold til både pris og det tekniske, hvorimod leverandøren mere forholder sig til, hvad der er aftalt i kontrakten. Derved opstår der nogle gange en diskrepans."

Kortere kontrakter og flere leverandører

Samtidig viser undersøgelsen en tendens til kortere og kortere outsourcing-kontrakter.

"Det skyldes, at kunderne i længerevarende kontrakter ser sig låst fast i et ufleksibelt system og at de ikke altid synes, at servicen bliver bedre og bedre. Samtidig bliver de aftalte priser udhulet hurtigere af markedsprisen end forventet," siger Ole Horsfeldt.

"Der kan en kortere kontrakt være med til at holde leverandøren på tæerne for at levere en høj kvalitet og en attraktiv pris."

Men kortere kontrakter er ikke den eneste måde at sikre det på, påpeger Ole Horsfeldt.

"Markant flere store danske virksomheder vælger at outsource samme type ydelse til flere leverandører," siger Ole Horsfeldt.

"Kundens strategi går i de tilfælde ud på at standardisere ydelsen, så det er lettere at flytte fra en leverandør til en anden."

Læses lige nu

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly