SAP's vækststrategi

Tilbage til artiklen: Fem ting at overveje før man vælger SAP.

SAP forsøger at generere indkomst ved at licensere 75 procent af hver kundes ansatte, samt ved at overbevise ERP-kunder om at tilmelde sig en evigt-voksende portfolio af værktøjer, som for eksempel Microsoft Office integration og analyse-redskaber til Business-Intelligence.

"Strategien er at skabe ressourcer, som enten opildner til nye licenser indenfor en allerede tilkøbt applikation eller at licensere nye produkter uden for den eksisterende Business-Suite," skriver Shepherd.

SAP's større kunder forventer generelt at lægge en stor sum penge, når licenserne skal indkøbes.

Derefter forventer kunderne, at beløbene for nye licenser og vedligeholdelse er meget mindre.

SAP kræver en stor sum penge til at begynde med, men kræver derudover også betydelige summer senere.

"Dette skaber en del debat og anspændthed imellem SAP og kunderne," skriver Shepherd.

De fleste kunder mener, at nye opdateringer og værktøjer bør være gratis og blive leveret som en produkt-forbedring. Men SAP fortsætter med at lancere alting som nye produkter.

"Ligesom mange andre etablerede software-virksomheder henter SAP sin største indkomst hos de eksisterende kunder. Virksomhedens mål er at de eksisterende kunder aldirg stopper med at købe nye licenser, vedligeholdelse og servere," forklarer Shepherd i sin rapport.

Tilbage til artiklen: Fem ting at overveje før man vælger SAP.

Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Sikkerhed | København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

20. januar 2026 | Gratis deltagelse

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

SAP logistikproces specialist til Forsvarsministeriet Materiel- og indkøbsstyrelsen

Københavnsområdet

Netcompany A/S

IT Manager

Midtjylland

Viborg Kommune

Informationssikkerhedskonsulent

Midtjylland

Navnenyt fra it-Danmark

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S