Hænger vi nu på DanID til evig tid?

Prisen for at få en digital signatur kan blive et magtfuldt monopol, som kan sætte sig tungt på en af fremtidens vigtigste digitale værktøjer. Skidt for konkurrencen og det frie valg, men det gør tingene nemmere, siger eksperterne.

Tilbage til artiklen DanID møder ingen modstand

Monopoler er ikke godt for priserne eller konkurrencen. Det er de fleste enige om. Alligevel har staten nu indgået en aftale med den monopollignende virksomhedskonstruk­tion DanID om at drive den nye digitale signatur, som kommer til at berøre alle borgere og virksomheder i det digital Danmark.

Det er ikke uden problemer, mener selv de varmeste fortalere for DanID.

Organisationen Dansk IT, der er meget begejstret for DanID-løsningen, erkender da også svagheden ved den valgte forretningsmodel.

“Da priserne ikke kan fastsættes af DanID, er der ikke tale om et monopol i gængs forstand. På den anden side er der heller ikke tale om, at man som forbruger har frihed til selv at bestemme, hvilken løsning man vil benytte,” siger næstformand i Dansk IT Henrik Udsen.
Han er til daglig lektor på juridisk fakultet, Københavns Universitet, hvor han blandt andet har skrevet en ph.d.-afhandling om digitale signaturer.

“Men det, at der ikke er nogen valgmulighed, har selvfølgelig den positive effekt, at alle benytter den samme løsning,” siger han.

Den aftale, der nu er indgået mellem Staten og PBS stiller det offentlige i en presset situation. Om fem år, når aftalen udløber, vil ingen andre kunne tilbyde det, DanID kan levere: Adgang til netbanker, det offentlige og private med samme digitale underskrift.

De tidligere bejlere fra EDB Gruppen, KMD, IBM, TDC og norske BBS siger samstemmende, at de ikke kan forestille sig at byde på opgaven i næste udbudsrunde. Dog med det lille forbehold, at meget kan ske på fem år. Dermed er konkurrencen nærmest elimineret på forhånd, hvis der ikke dukker nye interessenter op.

Intet valg

Palle H. Sørensen, der er centerchef i IT- og Telestyrelsen, havde også gerne set, at flere leverandører ville byde på opgaven. Da det kom til stykket, var der reelt kun en leverandør, der bød. Alligevel synes han, at det er endt med en god aftale.

“Der er hverken større eller mindre konkurrence med den nye aftale i forhold til den, der gælder i dag. Vi er måske oven i købet bedre stillet i kraft af aftalen, som er mere præcis,” siger Palle H. Sørensen.

IT- og Telestyrelsen har også forsøgt at tage højde for, at man om fem år igen skal i udbud. Blandt andet er åbne grænseflader og åbne standarder en del af aftalen for at sikre, at det offentlige kan skifte leverandør.

Men det er en større udfordring at få flere leverandører gjort interesseret i at byde og dermed øge konkurrencen.
“Det er jo gennem udbud, at det er muligt at skabe konkurrence, men vi kan ikke sikre et stort antal tilbudsgivere,” siger Palle H. Sørensen, som heller ikke forventer stor konkurrence i fremtidige udbud.

“Det er et svært marked, og det er svært for udenlandske virksomheder at komme ind, for de skal have en eller anden form for lokal tilstedeværelse,” siger han.

Han forklarer, at der blandt andet kræves et indgående kendskab til danske forhold. Han understreger, at Videnskabsministeriet først og fremmest giver sig selv manøvrefrihed ved at sikre, at signaturen er bygget på åbne standarder.

Populært monopol

Aftalen mellem PBS og staten er så omfattende, at det kan blive meget svært – hvis ikke umuligt – at sikre fodfæste til konkurrerende produkter. Det gælder også, selv om Konkurrencestyrelsen har været inde over forhandlingerne for at sikre, at der bliver ensartede priser og vilkår for alle.

“Det er altid et problem, når man kun har en udbyder,” siger Christian Ølgaard, vicedirektør i Konkurrencestyrelsen.

“I det konkrete udbud har det offentlige efterspurgt én løsning for digital signatur, og kun PBS har vist sig interesseret. Fraværet af flere løsninger vil hæmme konkurrencen, men vi kan jo ikke tvinge et bredt udvalg igennem,” siger han.

“I fremtiden kan man ikke udelukke, at der vil komme alternativer til DanID, men det bliver svært for konkurrenterne at få plads. PBS står meget stærkt med den nye aftale,” siger Konkurrencestyrelsens vicedirektør.

IT-Branchens formand Lars Monrad-Gylling, der er administrerende direktør i KMD, er enig med Henrik Udsen.

“Værdien stiger for alle med udbredelsen af signaturen, og jeg håber, den prismekanisme, som IT- og Telestyrelsen har i aftalen, er fornuftig,” siger Lars Monrad-Gylling.

Han tilføjer, at it-branchens virksomheder kan få meget ud af den store udbredelse, DanID får.

“Det er en forudsætning for, at rigtig mange andre kan fremstille nye interessante løsninger, hvor de bruger signaturen som et sikkert bindeled mellem kunder og virksomheder,” siger Lars Monrad-Gylling.

KMD-chefen mener, at monopol-løsningen er acceptabel, fordi signaturen er en grundlæggende infrastruktur.

Tilbage til artiklen DanID møder ingen modstand




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

01. maj 2024 | Læs mere


ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere