Erhvervslivet har brug for bedre desktop-søgning

Oplever du fra tid til anden, at du ikke kan finde det dokument, du søger efter? Så er du langt fra den eneste, for interne søge-redskaber i virksomheder er ofte ganske utilstrækkelige.

Artikel top billede

Computerworld News Service: Den store mængde data, der lagres på personlige computere og harddiske, er årsag til, at mange erhvervsbrugere downloader søgeværktøjer rettet til private forbrugere, såsom Google Desktop, for at finde de dokumenter, de har brug for.

I en ny rapport advarer Leslie Owens, analytiker hos Forrester, om at denne forbrugerdrevne søgemetode skaber risici for virksomhedsdata, og at det ville sømme sig for it-afdelingerne at indføre desktop-søgeværktøjer med administrative muligheder, der er det store erhvervsliv værdigt.

I en spørgeundersøgelse blandt 565 online-forbrugere, som dagligt bruger computere på deres arbejde, svarede 32 procent, at de havde downloadet desktop-søgeværktøjer til brug på arbejdet. De eneste to forbrugerteknologier, der overgik desktop-søgning, var instant messaging-software med 38 procent og webbrowsere med 35 procent.

Utilstrækkelige redskaber

Ifølge Owens tager erhvervsbrugerne disse ellers forbrugerorienterede desktop-søgeværktøjer i brug, fordi de værktøjer, der allerede er installerede på deres maskiner, viser sig at være utilstrækkelige.

"Folk leder blot efter noget, der kan øge deres produktivitet, fordi der simpelthen er så meget information at kigge igennem," skriver hun.

Og hvad er så farerne ved, at ansatte downloader forbruger-søgeværktøjer? Owens giver de følgende eksempler:

For det første kan der være e-mails, der er besværlige at finde. Folk vil "kopiere e-mails til deres harddiske," således at deres selvvalgte forbruger-søgeværktøjer kan finde dem. Problemet med denne strategi er, at den langsommeliggør forsøg på eDiscovery, i tilfælde hvor sådanne skulle være påkrævede.

"Forestil jer det logistiske mareridt det ville være at prøve at trække lokalt lagrede e-mail-caches ud fra samtlige ansattes harddiske som en reaktion på sagsanlæg," skriver Owens i rapporten.

Da et værktøj som Google Desktop kan "søge på tværs af computere," kan folk få adgang til deres indeks fra en arbejds- eller en hjemmecomputer, hvilket øger risikoen for, at følsomme virksomhedsdata kan blive lækket, beskriver hun yderligere.

"De fleste forbruger-søgeværktøjer formår at søge på adskillige drev, hvilket betyder, at "desktop-søgningen" ikke nødvendigvis er begrænset til netop den ansattes egen desktopcomputer. Søgningen kunne faktisk strække sig igennem alle virksomhedens netværk og servere."

"Og herudover vil knap så it-kyndige medarbejdere, som ikke selv får downloadet et forbruger-søgeværktøj, stå i en ufordelagtig position i forhold til sine kolleger med hensyn til produktivitetsværktøjer."

Owens anbefaler at købe et erhvervsrettet desktop-søgeværktøj, såsom Google Desktop Enterprise Edition, Microsoft Windows Search 4.0, Copernic Desktop Search Corporate Edition, ISYS: desktop eller X1 Professional Client.

Sådanne værktøjer, skriver hun, tilbyder centralt administrerede konsoller, der lader virksomheder kontrollere adgangen.

Oversat af Thomas Bøndergaard

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Cyberdivisionen søger RPA-udvikler til Robotics Operational Center (ROC)

Københavnsområdet

Capgemini Danmark A/S

Cloud Architect

Københavnsområdet

Politiets Efterretningstjeneste

PET søger AD-specialister til Danmarks mest hemmelige AD-infrastruktur

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S