Artikel top billede

Danskere snydt for OL på YouTube

YouTube har fået lov til at sende tre timers daglige højdepunkter fra de olympiske lege i Beijing. Dem får danskerne dog ikke lov til at se på video-sitet.

Googles video-site YouTube har haft held i sprøjten til at overbevise IOC (the International Olympic Committee) om at få lov til dagligt at transmittere tre timers sammenklippet olympisk indhold fra arenaerne i Beijing.

Det skriver The Wall Street Journal.

Men der bliver ikke noget OL for danske YouTube-seere, fordi video-sitet blokerer for alle de lande, der på forhånd har sikret sig tv-rettighederne til legene. Derimod får indbyggerne i 77 lande uden tv-rettigheder - herunder Sydkorea, Indien og Nigeria - lov til at følge atleternes kamp om ædelt metal på nettet.

Sponsorer når ud til hele verden

YouTube har med transmissionen samtidigt lov til at indgå reklame-aftaler, men kun med de olympiske leges officielle sponsorer.

Med aftalen sikrer de olympiske sponsorer sig dermed, at de når ud til publikum i hele verden.

"For første gang i den olympiske historie vil vi have en fuldstændig global online dækning. Vi vil sørge for olympiske billeder til den unge generation af sportsfans, som allerede er på nettet for at finde underholdning," siger Timo Lumme, chef for IOC's tv- og marketing service, til The Wall Street Journal.

Ind i den olympiske varme

Indholdet vil være de daglige højdepunkter fra legene. YouTube har derimod ikke fået lov til at sende direkte fra Kina.

Og Google-firmaet ser dækningen mere som en investering end en indtægtskilde, fordi mange af de olympiske sponsorer næppe vil finde YouTube-målgruppen så interessant på grund af ringe købekraft.

Sammenlagt regner YouTube med kun at ramme omkring 200 millioner mennesker, fordi internettet ikke er så udbredt i målgruppe-landene.

"Det handler i virkeligheden mere om tilgængelighed. Hos YouTube håber vi at kunne få flere sponsor-aftaler med IOC i fremtiden," lyder det fra video-kanalens europæiske partnerchef Patrick Walker til The Wall Street Journal.

I Danmark dækkes de Olympiske Lege af DR og TV2.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere