Sådan holder du en it-serviceaftale

IT-Akademiet: En ekspert giver her nogle råd til, hvordan du holder styr på dine it-serviceaftaler. Standardiser dine aftaler, lyder et af syv råd.

Artikel top billede

Når de store virksomheder indgår it-serviceaftaler til flere milliarder kroner, er der ofte gået dages intensiv forhandling forud.

Læs her hvordan du som it-chef bedst håndterer de it-serviceaftaler, som din organisation indgår.

Christian Feldbech Nissen fra CFN People underviser på IT-Universitetet i styring af it-services. Og netop it-serviceaftaler er omdrejningspunktet for at skabe balance mellem forventninger og serviceniveau.

Standardiser

Christian Feldbech Nissen mener, at det vigtigste råd til it-chefen er, at standardisere og forenkle ydelserne - og dermed også aftalerne.

"Ofte har it-ydelserne fået lov til at udvikle sig ved knopskydning i årevis og er blevet unødigt komplekse, uden at der er en reel forretningsmæssig begrundelse."

"Tilsvarende er aftalestrukturen blevet uigennemskuelig, og serviceaftalerne bliver derfor ikke brugt i praksis til styring i dagligdagen. Kunsten består i at levere differentierede ydelser ved brug af enkle standardiserede komponenter og aftaler", siger han.

Blandt de andre råd, som Christian Feldbech Nissen giver, er, at aftalerne ikke må blive en undskyldning for ikke at yde unik service.

Det vil vi ikke-attitude

"Til tider ser vi organisationer, hvor medarbejderne gemmer sig bag aftalerne med en 'Det kan vi ikke, det må vi ikke, det vil vi ikke'-attitude. Men der må altså godt leveres mere, end der står skrevet," siger han.

"Samtidig skal brugerne og kunderne kende til aftalernes omfang og de aftalte ydelsesniveauer, så it ikke bliver et "tag-selv-bord"," pointerer Christian Feldbech Nissen.

Endelig understreger Christian Feldbech Nissen, at it-serviceaftalerne ikke bør være et støvet Word-dokument på computeren.

"Aftalerne skal opdateres. Og gør dig allerede i dag klar til at imødekomme de krav, som forretningen vil stille i morgen, når aftalerne skal fornyes," lyder rådet.

Syv konkrete råd

Christian Feldbech Nissen giver her syv råd til, hvordan du holder dine it-serviceaftaler.

1) Standardiser

Standardiser dine ydelser så langt, som det understøtter forretningen. Og sørg for, at aftalerne går på ydelser - ikke systemer, komponenter, processer eller opgaver.

2) Placer ansvaret

Placer et klart ansvar både i it-organisationen og hos forretningen for udarbejdelse, indgåelse, overvågning, rapportering og opfølgning på aftalerne.

3) Lav et ydelseskatalog

Lav et eller flere ydelseskataloger, der samlet beskriver ydelserne og de forskellige tilsvarende mulige serviceniveauer. Dermed kan du holde de enkelte serviceaftaler enkle, korte og målbare ved blot at henvise til ydelseskataloget.

4) Sæt strøm til aftalerne

Sæt strøm til serviceaftalerne, så de ikke ligger og samler støv på papir eller i Word, men aktivt springer op som trold af en æske i de arbejdsprocesser, hvor aftalerne skal bruges.

5) Gør aftalerne kendte

Sørg for, at aftaleoverholdelsen/resultaterne er synlige og kendt af alle. Der må godt gå intern konkurrence i it-organisationen om at opfylde aftalerne.

6) Ikke en dårlig undskyldning

Gør det klart for medarbejderne, at aftalerne ikke skal bruges som en undskyldning for at levere så lidt som muligt, men at de indimellem godt må yde lidt mere, end der er aftalt og forventes.

7) Opdater aftalerne

Husk at opdatere aftalerne regelmæssigt og ved større ændringer. Ellers mister de lige så stille deres betydning i dagligdagen.

Læses lige nu

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Cyberdivisionen søger chef for Lokal It - Region Øst

    Københavnsområdet

    Statens IT

    Databaseadministrator med fokus på MS-SQL

    Københavnsområdet

    BEC

    QA coordinator

    Region Sjælland

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension