Artikel top billede

Sådan holder du en it-serviceaftale

IT-Akademiet: En ekspert giver her nogle råd til, hvordan du holder styr på dine it-serviceaftaler. Standardiser dine aftaler, lyder et af syv råd.

Når de store virksomheder indgår it-serviceaftaler til flere milliarder kroner, er der ofte gået dages intensiv forhandling forud.

Læs her hvordan du som it-chef bedst håndterer de it-serviceaftaler, som din organisation indgår.

Christian Feldbech Nissen fra CFN People underviser på IT-Universitetet i styring af it-services. Og netop it-serviceaftaler er omdrejningspunktet for at skabe balance mellem forventninger og serviceniveau.

Standardiser

Christian Feldbech Nissen mener, at det vigtigste råd til it-chefen er, at standardisere og forenkle ydelserne - og dermed også aftalerne.

"Ofte har it-ydelserne fået lov til at udvikle sig ved knopskydning i årevis og er blevet unødigt komplekse, uden at der er en reel forretningsmæssig begrundelse."

"Tilsvarende er aftalestrukturen blevet uigennemskuelig, og serviceaftalerne bliver derfor ikke brugt i praksis til styring i dagligdagen. Kunsten består i at levere differentierede ydelser ved brug af enkle standardiserede komponenter og aftaler", siger han.

Blandt de andre råd, som Christian Feldbech Nissen giver, er, at aftalerne ikke må blive en undskyldning for ikke at yde unik service.

Det vil vi ikke-attitude

"Til tider ser vi organisationer, hvor medarbejderne gemmer sig bag aftalerne med en 'Det kan vi ikke, det må vi ikke, det vil vi ikke'-attitude. Men der må altså godt leveres mere, end der står skrevet," siger han.

"Samtidig skal brugerne og kunderne kende til aftalernes omfang og de aftalte ydelsesniveauer, så it ikke bliver et "tag-selv-bord"," pointerer Christian Feldbech Nissen.

Endelig understreger Christian Feldbech Nissen, at it-serviceaftalerne ikke bør være et støvet Word-dokument på computeren.

"Aftalerne skal opdateres. Og gør dig allerede i dag klar til at imødekomme de krav, som forretningen vil stille i morgen, når aftalerne skal fornyes," lyder rådet.

Syv konkrete råd

Christian Feldbech Nissen giver her syv råd til, hvordan du holder dine it-serviceaftaler.

1) Standardiser

Standardiser dine ydelser så langt, som det understøtter forretningen. Og sørg for, at aftalerne går på ydelser - ikke systemer, komponenter, processer eller opgaver.

2) Placer ansvaret

Placer et klart ansvar både i it-organisationen og hos forretningen for udarbejdelse, indgåelse, overvågning, rapportering og opfølgning på aftalerne.

3) Lav et ydelseskatalog

Lav et eller flere ydelseskataloger, der samlet beskriver ydelserne og de forskellige tilsvarende mulige serviceniveauer. Dermed kan du holde de enkelte serviceaftaler enkle, korte og målbare ved blot at henvise til ydelseskataloget.

4) Sæt strøm til aftalerne

Sæt strøm til serviceaftalerne, så de ikke ligger og samler støv på papir eller i Word, men aktivt springer op som trold af en æske i de arbejdsprocesser, hvor aftalerne skal bruges.

5) Gør aftalerne kendte

Sørg for, at aftaleoverholdelsen/resultaterne er synlige og kendt af alle. Der må godt gå intern konkurrence i it-organisationen om at opfylde aftalerne.

6) Ikke en dårlig undskyldning

Gør det klart for medarbejderne, at aftalerne ikke skal bruges som en undskyldning for at levere så lidt som muligt, men at de indimellem godt må yde lidt mere, end der er aftalt og forventes.

7) Opdater aftalerne

Husk at opdatere aftalerne regelmæssigt og ved større ændringer. Ellers mister de lige så stille deres betydning i dagligdagen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

23. april 2024 | Læs mere


AI Business Excellence Day – sådan folder du mulighederne ud

Mange danske virksomheder har eksperimenteret med AI-projekter af begrænset omfang, men kun de færreste har for alvor udforsket mulighederne i storskala. Det gør vi her! Du vil blandt andet få mulighed for at se eksempler på, hvordan AI kan anvendes som accelerator i storskala og skubber til grænserne for, hvordan det er muligt at integrere teknologien, så potentialet for alvor foldes ud.

24. april 2024 | Læs mere


Unbreakable - sådan sikrer du dig vedvarende og uafbrudt adgang til dine data

Vi dykker ned i værdien af en stabil og pålidelig storage-platform og hvilke muligheder der findes, for at sikre den højeste grad af redundans og tilgængelighed. Områder som date-beskyttelse og cyber-sikkerhed vil også blive berørt.

25. april 2024 | Læs mere