Sådan holder du en it-serviceaftale

IT-Akademiet: En ekspert giver her nogle råd til, hvordan du holder styr på dine it-serviceaftaler. Standardiser dine aftaler, lyder et af syv råd.

Artikel top billede

Når de store virksomheder indgår it-serviceaftaler til flere milliarder kroner, er der ofte gået dages intensiv forhandling forud.

Læs her hvordan du som it-chef bedst håndterer de it-serviceaftaler, som din organisation indgår.

Christian Feldbech Nissen fra CFN People underviser på IT-Universitetet i styring af it-services. Og netop it-serviceaftaler er omdrejningspunktet for at skabe balance mellem forventninger og serviceniveau.

Standardiser

Christian Feldbech Nissen mener, at det vigtigste råd til it-chefen er, at standardisere og forenkle ydelserne - og dermed også aftalerne.

"Ofte har it-ydelserne fået lov til at udvikle sig ved knopskydning i årevis og er blevet unødigt komplekse, uden at der er en reel forretningsmæssig begrundelse."

"Tilsvarende er aftalestrukturen blevet uigennemskuelig, og serviceaftalerne bliver derfor ikke brugt i praksis til styring i dagligdagen. Kunsten består i at levere differentierede ydelser ved brug af enkle standardiserede komponenter og aftaler", siger han.

Blandt de andre råd, som Christian Feldbech Nissen giver, er, at aftalerne ikke må blive en undskyldning for ikke at yde unik service.

Det vil vi ikke-attitude

"Til tider ser vi organisationer, hvor medarbejderne gemmer sig bag aftalerne med en 'Det kan vi ikke, det må vi ikke, det vil vi ikke'-attitude. Men der må altså godt leveres mere, end der står skrevet," siger han.

"Samtidig skal brugerne og kunderne kende til aftalernes omfang og de aftalte ydelsesniveauer, så it ikke bliver et "tag-selv-bord"," pointerer Christian Feldbech Nissen.

Endelig understreger Christian Feldbech Nissen, at it-serviceaftalerne ikke bør være et støvet Word-dokument på computeren.

"Aftalerne skal opdateres. Og gør dig allerede i dag klar til at imødekomme de krav, som forretningen vil stille i morgen, når aftalerne skal fornyes," lyder rådet.

Syv konkrete råd

Christian Feldbech Nissen giver her syv råd til, hvordan du holder dine it-serviceaftaler.

1) Standardiser

Standardiser dine ydelser så langt, som det understøtter forretningen. Og sørg for, at aftalerne går på ydelser - ikke systemer, komponenter, processer eller opgaver.

2) Placer ansvaret

Placer et klart ansvar både i it-organisationen og hos forretningen for udarbejdelse, indgåelse, overvågning, rapportering og opfølgning på aftalerne.

3) Lav et ydelseskatalog

Lav et eller flere ydelseskataloger, der samlet beskriver ydelserne og de forskellige tilsvarende mulige serviceniveauer. Dermed kan du holde de enkelte serviceaftaler enkle, korte og målbare ved blot at henvise til ydelseskataloget.

4) Sæt strøm til aftalerne

Sæt strøm til serviceaftalerne, så de ikke ligger og samler støv på papir eller i Word, men aktivt springer op som trold af en æske i de arbejdsprocesser, hvor aftalerne skal bruges.

5) Gør aftalerne kendte

Sørg for, at aftaleoverholdelsen/resultaterne er synlige og kendt af alle. Der må godt gå intern konkurrence i it-organisationen om at opfylde aftalerne.

6) Ikke en dårlig undskyldning

Gør det klart for medarbejderne, at aftalerne ikke skal bruges som en undskyldning for at levere så lidt som muligt, men at de indimellem godt må yde lidt mere, end der er aftalt og forventes.

7) Opdater aftalerne

Husk at opdatere aftalerne regelmæssigt og ved større ændringer. Ellers mister de lige så stille deres betydning i dagligdagen.

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

    Digital transformation | Aarhus C

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    21. april 2026 | Gratis deltagelse

    Netcompany A/S

    Linux Operations Engineer

    Nordjylland

    Erhvervsakademi Aarhus

    Underviser til datamatikeruddannelsen

    Midtjylland

    TD SYNNEX Denmark ApS

    Bid Support Specialist (Maternity Cover)

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension