Sådan holder du en it-serviceaftale

IT-Akademiet: En ekspert giver her nogle råd til, hvordan du holder styr på dine it-serviceaftaler. Standardiser dine aftaler, lyder et af syv råd.

Når de store virksomheder indgår it-serviceaftaler til flere milliarder kroner, er der ofte gået dages intensiv forhandling forud.

Læs her hvordan du som it-chef bedst håndterer de it-serviceaftaler, som din organisation indgår.

Christian Feldbech Nissen fra CFN People underviser på IT-Universitetet i styring af it-services. Og netop it-serviceaftaler er omdrejningspunktet for at skabe balance mellem forventninger og serviceniveau.

Standardiser
Christian Feldbech Nissen mener, at det vigtigste råd til it-chefen er, at standardisere og forenkle ydelserne - og dermed også aftalerne.

"Ofte har it-ydelserne fået lov til at udvikle sig ved knopskydning i årevis og er blevet unødigt komplekse, uden at der er en reel forretningsmæssig begrundelse."

"Tilsvarende er aftalestrukturen blevet uigennemskuelig, og serviceaftalerne bliver derfor ikke brugt i praksis til styring i dagligdagen. Kunsten består i at levere differentierede ydelser ved brug af enkle standardiserede komponenter og aftaler", siger han.

Blandt de andre råd, som Christian Feldbech Nissen giver, er, at aftalerne ikke må blive en undskyldning for ikke at yde unik service.

Det vil vi ikke-attitude
"Til tider ser vi organisationer, hvor medarbejderne gemmer sig bag aftalerne med en 'Det kan vi ikke, det må vi ikke, det vil vi ikke'-attitude. Men der må altså godt leveres mere, end der står skrevet," siger han.

"Samtidig skal brugerne og kunderne kende til aftalernes omfang og de aftalte ydelsesniveauer, så it ikke bliver et "tag-selv-bord"," pointerer Christian Feldbech Nissen.

Endelig understreger Christian Feldbech Nissen, at it-serviceaftalerne ikke bør være et støvet Word-dokument på computeren.

"Aftalerne skal opdateres. Og gør dig allerede i dag klar til at imødekomme de krav, som forretningen vil stille i morgen, når aftalerne skal fornyes," lyder rådet.

Artiklen fortsætter på næste side...


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
ESDH / ECM - Optimal og effektiv data- og dokumenthåndtering

Med ECM kan indsamle, tilgå og styre informationer på tværs af virksomhedens systemer. Du får overblikket over alt fra dokumenter, video- og lydfiler til mails og andet indhold gennem hele livscyklussen. Få inspiration til din egen ECM-løsning, til hvordan du sikrer høj datakvalitet på tværs i organisationen og hvordan du tænker ESDH/ECM ind i hele den digitale arbejdsplads.

23. januar 2019 | Læs mere


Sats på DevOps og få mere kvalitet og hastighed i både udvikling og drift

Der er mange potentielle gevinster at hente ved at satse på DevOps. Rigtig mange danske virksomheder er allerede i gang. På denne konference får du et indblik i mulighederne med DevOps og gode råd, der kan sikre dig succesen.

24. januar 2019 | Læs mere


Blockchain: Totalt styr på data gennem hele kæden

Blockchain-teknologien kan sikre og effektivisere dine produktions- og innovationsmiljøer i hidtil uset grad. Potentialet er enormt. Men hvordan kommer du i gang? Og hvordan finder jeg de lavthængende frugter? Det får du svar på på dette Computerworld event

25. januar 2019 | Læs mere






Premium
Tre måneder forsinket: Den skandaleramte Windows 10-opdatering ‘1809’ ruller nu omsider automatisk ud
Den skandaleramte Windows 10-opdatering kaldet ‘1809’, som blev trukket tilbage få dage efter lanceringen 2. oktober 2018, begynder nu at rulle ud til brugerne helt automatisk via Windows Update.
CIO
Tech fra Toppen: Tim Vang får hastigheden op og de rigtige idéer frem med Googles pretotyping
Tech fra Toppen: Tim Vang får ideerne frem og hastigheden op ved konstant at tænke små overskuelige eksperimenter ind idéprocessen. Metoden hedder pretotyping og stammer fra Google. Lær meget mere om, hvordan du kan bruge værktøjet her.
Job & Karriere
Efter blodrødt regnskab: Nu fyrer Atea 20 medarbejdere i Danmark
Atea fyrer nu 20 medarbejdere. Det sker som en direkte konsekvens af, at den danske forretning er under pres, oplyser selskabets direktør.
White paper
Spændende undersøgelse: Her ligger forretningsværdien i print-sikkerhed
En undersøgelse fra IDC viser, at der for virksomheder er en solid business case i at prioritere sikkerhed på print, og ethvert it-initiativ der kan nedbringe omkostninger, er attraktivt for ledere. I undersøgelsen har IDC lavet dybdegående interviews med 16 organisationer, som bruger en entreprise printerløsning, og disse interviews viser at der ligger stor forretningsværdi i denne løsning. Organisationerne blev bedt om at beskrive forskellen på ”før” og ”efter” og det viser sig, at de har opnået et mere sikkert print-miljø, samtidig med at der spares både penge og tid.