Artikel top billede

Mobile tags - dialog når som helst, hvor som helst

Klumme: Mobiltelefoner med stregkodescanner viser nye måder at bruge telefonen på.

Det store gennembrud for mobiltelefonen som personlig og allestedsnærværende "nøgle" har ladet vente på sig trods talrige forudsigelser om det modsatte. Men nu ser det ud til, at et tøbrud kan være på vej.

Da Århus Festuge sidste efterår løb af stablen, var det samtidig en slags dansk jomfrurejse for en ny type mobil markedsføring, som vi kommer til at se meget mere til herhjemme.

Som en del af Festugen var der nemlig adgang til supplerende information på mobilen ved at scanne de mobile tags eller 2D-stregkoder, der var placeret rundt omkring i byrummet.

Japan og Sydkorea går forrest

Som altid, når det drejer sig om innovativ brug af mobiltelefonen, skal man rette blikket mod Japan og Sydkorea.

Fra Valtechs kontor i Seoul oplyses det, at mobile tags er fast inventar på ekspempelvis magasinsider, der udvider læseoplevelsen med download af filer, giver hurtig adgang til e-handel, konkurrencer eller online kundedialog, og så videre.

Europa er så småt også begyndt at vågne op: Flere af Nokias topmodeller bliver nu født med en scanner, der gør det endnu nemmere at udnytte de smarte koder. Og har man ikke sådan én, kan man ofte installere en applikation, der udnytter mobilens kamera som scanner.

I London har den hæderkronede og traditionsbundne forretning Harrods ført en kampagne med både koder og Myspace-profiler, der skal gribe fat i et yngre - og for butikken relativt ukendt - publikum.

TDC vil også bruge stregkoder

Herhjemme har TDC søsat en ambition om at bygge bro mellem offline og online ved at bruge 2D-stregkoder som standard i reklamemateriale. En indledende testperiode i samarbejde med MetroXpress gav 10 gange flere scanninger af annoncer med stregkoder end forventet.

Positive tal i et land, hvor mobiltelefonens penetration godt nok ligger over 100 procent, men hvor hele 73 procent af brugerne aldrig har prøvet at gå på nettet med mobilen.

Et væld af muligheder

Når de mobile tags for alvor bliver en del af selskabers marketing, vil mobilbranchen være kommet et stort skridt nærmere sin vision om, at vi skal bruge mobiltelefonen til andet end tale og sms, som har været mantraet i årevis.

Man kan forestille sig mange forskellige anvendelses­muligheder for de mobile tags, hvoraf kombinationen af annonce og kode, som TDC og MetroXpress har vist vejen for, blot er én blandt mange.

Værdikuponer, billetter, spil, produktinformation og forskellige former for downloads er de typiske anvendelsesområder, men de mobile tags' grundlæggende værdi er, at de omgår telefonens relativt kluntede interface og erstatter det med en helt anden oplevelse af sus og umiddelbarhed - altså forkorter afstanden mellem Desire og Action i den klassiske AIDA-model.

Tilmed er det muligt at tracke effekten af de enkelte koder, og dermed også af de enkelte medier, kampagner og så videre, da de forskellige tags kan gøres unikke.

Af de to dominerende (åbne) standarder for mobile tags - DataMatrix og Quick Response - ser det indtil videre ud til, at DataMatrix har fat i den lange ende med både bredere støtte fra industrien (blandt andre Nokia) og en væsentlig mindre minimumsstørrelse for koden.

Men det er slet ikke sikkert, at der bliver tale om en formatkrig, som vi kender det fra VHS mod Betamax eller senest mellem Blu Ray og HD DVD. For tendensen går imod scannere og applikationer, der læser begge dele - og mere til.

Carsten Brogaard Jensen er adm. direktør i Valtech.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere