Artikel top billede

Tegning: Lene Sekjær

Sådan hiver it-chefen en kanin op af hatten

It-Akademiet: Innovation strømmer sjældent ud under it-afdelingens døre. To eksperter forklarer, hvordan du sætter innovationsledelse i førersædet.

Teknologisk kan vi i dag mestre langt det meste. Derfor bør vi ændre vores fokus og ikke ukritisk fascineres og begejstres af al det fantastiske, it kan.

Det mener salgschef i NNIT, Lars Andersen og direktør og partner i Copenhagen Living Lab, Thomas Hammer-Jakobsen, der begge underviser i innovationsledelse på IT-Universitetets masteruddannelse i 'IT og Ledelse'.

I stedet bør vi interessere os for spørgsmålet: Hvad bør vi vælge at gøre med it?

"Og det spørgsmål kan it-chefen have svært ved at give svar på alene," siger Lars Andersen.

Han forklarer, at det nemlig er i forretningen - uanset om den er offentlig eller privat - at vi skal søge svaret.

"Men også her vil det sjældent være nok alene at søge svaret på direktionsgangen. Skaber vi ikke en bredere involvering af medarbejdere og kunder i vores søgen efter de nye muligheder, er der en risiko for, at vi genopfinder det, vi kender, blot i ny indpakning," siger Lars Andersen.

Altså skal den rette gruppe med mangfoldige kompetencer sættes sammen.

Langt inde i back-end-hulerne

Inde i organisationerne - specielt langt inde i it back-end-hulerne - kan der være vanskeligt at finde ud af, hvordan det nu lige er, at man skal søge efter nye muligheder, uddyber Thomas Hammer-Jakobsen

"Hvordan gør man? Er det kreativiteten og personlig udvikling, der bør satses på? Er det tværorganisatoriske grupper?" spørger han.

Thomas Hammer-Jakobsen forklarer, at igennem de sidste år er mængen af innovationsværktøjer og innovationsbegreber vokset voldsomt - og mange af dem har helt sikkert noget at byde på.

"Men inden de kreative armbevægelser bliver for store, gælder det om at erhverve sig et nyt og opdateret billede af kundernes eller borgernes virkelighed."

"Hvad er det egentlig, der er vigtigt for dem? Holder det billede, som oprindeligt banede vejen for vores nuværende succes? Eller er de gamle sandheder kommet til at stå i vejen for den nødvendige forretningsmæssige fornyelse?" spørger han.

It-afdelingen skal være med

Behøver it-afdelingen overhovedet komme med ideer og input? Er det ikke bare drift, kunne man spørge.

Nej, lyder svaret fra de to eksperter, der peger på to attraktive grunde til, at virksomheden bør involvere it-afdelingen på et tidligt - og fast - tidspunkt i innovationsprocessen.

"Den oplagte er selvfølgelig at udnytte de tekniske kompetencer som sparringspartner og idégenerering," siger Lars Andersen.

Imens kommer Thomas Hammer-Jakobsen med den anden grund.

"Derudover skal de tekniske kompetencer ikke bare udnyttes til at generere ideer og input, men også til at omsætte ideerne til innovationer, som virker i praksis - altså for at holde innovationsprocessen på det spor, som rent faktisk skaber værdiforøgelse," siger han.

Fire gode råd om it-innovationsledelse

1. Idéfasen er generelt alt for dominerende - det er et helt forkert fokus, for det er reelt ingen sag at komme på nye ideer. Det svære er i langt de fleste tilfælde det, der kommer før: At give idégenerering en relevant retning, og det, der kommer efter: at modne dem og omsætte dem til værdi for kunder og virksomheden.

2. Implementer og anvend en systematisk innovationsmodel som for eksempel NABC (Need, Approach, Benefit, Competion).

3. Gør innovation til en målbar del af virksomhedens performance management system

4. Etabler en governancemodel for virksomhedens innovationsproces, så beslutningskompetencer, kommunikation og alignment med forretningsstrategi er på plads.

Kilde: Thomas Hammer-Jakobsen, ekstern lektor på ITU samt direktør og partner i Copenhagen Living Lab, og Lars Andersen, ekstern lektor på ITU og salgschef i NNIT, begge underviser på Business IT alignment.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Compliance og strategisk it-sikkerhed efter DORA

Finansielle koncerner har i snit 85 sikkerhedsløsninger i drift – men er i snit op til 100 dage om at opdage et igangværende cyberangreb. Ydermere viser øvelser, at det typisk tager 4-6 uger at rense og genetablere sikker drift af centrale systemer efter et stort angreb. Fokus for dagen vil derfor være på henholdsvis governance samt om, hvordan du som it-leder i den finansielle sektor skal kunne håndtere fremtidens cybertrusler og arbejde effektivt med sikkerhed på et strategisk niveau.

04. april 2024 | Læs mere


EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

16. april 2024 | Læs mere


IAM - din genvej til højere sikkerhed uden uautoriseret adgang og datatab

På denne dag udforsker vi de nyeste strategier, værktøjer og bedste praksis inden for IAM, med det formål at styrke virksomheders sikkerhedsposition og effektiviteten af deres adgangsstyringssystemer og dermed minimere risikoen for uautoriseret adgang og datatab. Og hvordan man kommer fra at overbevise ledelsen til rent faktisk at implementere IAM?

18. april 2024 | Læs mere