Teknologisk kan vi i dag mestre langt det meste. Derfor bør vi ændre vores fokus og ikke ukritisk fascineres og begejstres af al det fantastiske, it kan.
Det mener salgschef i NNIT, Lars Andersen og direktør og partner i Copenhagen Living Lab, Thomas Hammer-Jakobsen, der begge underviser i innovationsledelse på IT-Universitetets masteruddannelse i 'IT og Ledelse'.
I stedet bør vi interessere os for spørgsmålet: Hvad bør vi vælge at gøre med it?
"Og det spørgsmål kan it-chefen have svært ved at give svar på alene," siger Lars Andersen.
Han forklarer, at det nemlig er i forretningen - uanset om den er offentlig eller privat - at vi skal søge svaret.
"Men også her vil det sjældent være nok alene at søge svaret på direktionsgangen. Skaber vi ikke en bredere involvering af medarbejdere og kunder i vores søgen efter de nye muligheder, er der en risiko for, at vi genopfinder det, vi kender, blot i ny indpakning," siger Lars Andersen.
Altså skal den rette gruppe med mangfoldige kompetencer sættes sammen.
Langt inde i back-end-hulerne
Inde i organisationerne - specielt langt inde i it back-end-hulerne - kan der være vanskeligt at finde ud af, hvordan det nu lige er, at man skal søge efter nye muligheder, uddyber Thomas Hammer-Jakobsen
"Hvordan gør man? Er det kreativiteten og personlig udvikling, der bør satses på? Er det tværorganisatoriske grupper?" spørger han.
Thomas Hammer-Jakobsen forklarer, at igennem de sidste år er mængen af innovationsværktøjer og innovationsbegreber vokset voldsomt - og mange af dem har helt sikkert noget at byde på.
"Men inden de kreative armbevægelser bliver for store, gælder det om at erhverve sig et nyt og opdateret billede af kundernes eller borgernes virkelighed."
"Hvad er det egentlig, der er vigtigt for dem? Holder det billede, som oprindeligt banede vejen for vores nuværende succes? Eller er de gamle sandheder kommet til at stå i vejen for den nødvendige forretningsmæssige fornyelse?" spørger han.
It-afdelingen skal være med
Behøver it-afdelingen overhovedet komme med ideer og input? Er det ikke bare drift, kunne man spørge.
Nej, lyder svaret fra de to eksperter, der peger på to attraktive grunde til, at virksomheden bør involvere it-afdelingen på et tidligt - og fast - tidspunkt i innovationsprocessen.
"Den oplagte er selvfølgelig at udnytte de tekniske kompetencer som sparringspartner og idégenerering," siger Lars Andersen.
Imens kommer Thomas Hammer-Jakobsen med den anden grund.
"Derudover skal de tekniske kompetencer ikke bare udnyttes til at generere ideer og input, men også til at omsætte ideerne til innovationer, som virker i praksis - altså for at holde innovationsprocessen på det spor, som rent faktisk skaber værdiforøgelse," siger han.
Fire gode råd om it-innovationsledelse
1. Idéfasen er generelt alt for dominerende - det er et helt forkert fokus, for det er reelt ingen sag at komme på nye ideer. Det svære er i langt de fleste tilfælde det, der kommer før: At give idégenerering en relevant retning, og det, der kommer efter: at modne dem og omsætte dem til værdi for kunder og virksomheden.
2. Implementer og anvend en systematisk innovationsmodel som for eksempel NABC (Need, Approach, Benefit, Competion).
3. Gør innovation til en målbar del af virksomhedens performance management system
4. Etabler en governancemodel for virksomhedens innovationsproces, så beslutningskompetencer, kommunikation og alignment med forretningsstrategi er på plads.
Kilde: Thomas Hammer-Jakobsen, ekstern lektor på ITU samt direktør og partner i Copenhagen Living Lab, og Lars Andersen, ekstern lektor på ITU og salgschef i NNIT, begge underviser på Business IT alignment.