Microsofts nye reklamefilm møder hård kritik

Seerne klør sig i håret, reklamekritikere kalder den 'bizar'. Microsofts nye kendis-reklamefilm får hård medfart.

Artikel top billede

Selvom Bill Gates får ros for ikke at tage sig selv for højtideligt, er der ikke mange, der forstår Microsofts nye reklamefilm med Jerry Seinfeld.

Den stort anlagte serie af reklamefilm med Jerry Seinfeld og Bill Gates i hovedrollerne lagde fra kaj i sidste uge. Og det er ikke mange pæne ord, kritikerne har til overs for Microsofts første forsøg på at genoplive og afstøve Windows-brandet.

"Hvis Crispin Porter + Bogusky (Microsofts reklamebureau, red.) gik efter noget sært skræmmende eller det hjælpeløst absurd, så lykkedes det fantastisk," skriver Steve Hall, der har en mangeårig fortid i reklamebranchen hos blandt andre det store reklamebureau Leo Burnett. Nu driver han onlinemagasinet AdRants.com, der skriver om tendenser og nyheder indenfor reklamens verden.

Microsoft-stifter er til discount

I filmen ses Bill Gates købe discountsko, mens komikeren Jerry Seinfeld kommer forbi og spørger om meningsløse ting som for eksempel, om Bill Gates beholder sit tøj på i badet.

Hen mod slutningen spørger Jerry Seinfeld, om Bill Gates kan give ham et tegn på, om Microsoft nogensinde kommer ud med noget, der er lækkert. Hvis svaret er 'ja', siger Seinfeld, så skal Bill Gates rette på sine boxershorts.

Bill Gates á la Beyonce

Derefter ser vi Bill Gates udføre en bevægelse med bagdelen meget lig en musikvideo med Beyonce. Bortset fra, der ikke er tale om Beyonce. Og det scenario er der ikke den store opbakning til blandt reklamekritikerne.

"Fremtiden. Lækker. Det er jo reklamens slogan til slut, men jeg må sige, at Bill Gates' numse-ryst til sidst altså vækker afsky. Det er mere end bizart," skriver Barbara Lippert fra amerikanske AdWeek.com, der er et ugentligt magasin rettet mod reklamechefer.

Også blandt danske internetbrugere er der en vis undren at spore.

"Er der nogen, der gider forklare mig, hvad den video gik ud på? Hvor kommer Vista lige ind i billedet?," skriver for eksempel Henrik Jørgensen i en kommentar på Computerworld.dk.

Microsoft: Det er bare en teaser
Det er en helt bevidst strategi, lyder det fra Brad Brooks, Microsofts Vista-chef. Han forklarer, at filmen blot er den første i en lang serie, og derfor blot skal fungere som en teaser.

Microsoft må dog have taget notits af de mange undrende kritikere, for i en pressemeddelelse gentager de, at reklamens noget uldne budskab var helt efter hensigten.

"Efter at have set den nye Microsoft-reklame i dag, er der måske nogle, der funderer over, hvad Jerry Seinfeld og Bill Gates sammen i en skobutik har med software at gøre. Svaret er, i den typiske Seinfeld-betydning af ordet, ingenting," skriver Microsoft i pressemeddelelsen.

Event: Computerworld Cloud & AI Festival

Digital transformation | Ballerup

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.500 it-professionelle, møde mere end 60 leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

16. & 17. september 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S