Sådan ser fremtiden ud for afsætningsbranchen

Konsolidering forude

Tilbage til artiklen: Sådan ser fremtiden ud for it-branchen

Er der et sted i it-branchen, hvor man kan tale om konsolidering, er det blandt distributører og forhandlere, viser årets rundspørge til it-direktørerne i Deloitte IT-Vækstbarometer.

Svarene fra direktørerne viser, at forhandlerne har været igennem suverænt flest fusioner og opkøb sidste år.

36 procent af forhandler- og distributørvirksomhederne har enten opkøbt eller fusioneret med en anden virksomhed de sidste par. Det tilsvarende tal for hele branchen er 27 procent.

Planlægger opkøb

Og ikke nok med det. Næsten halvdelen af afsætningsvirksomhederne planlægger en fusion eller opkøb næste år, viser undersøgelsen.

Mens 49 procent af afsætnings-direktørerne fortæller, at de planlægger at købe eller fusionere med en anden virksomhed inden for de næste par år, er det tilsvarende tal for eksempelvis hardwarevirksomheder 33 procent.

Ønskerne til de næste par år skal dog tolkes med en vis forsigtighed, forklarer Kim Gerner, leder af Deloittes division for teknologi medier og tele.

"Tidligere års it-vækstbarometre viser, at forventningerne på dette område ikke indfries til fulde" siger han.

Hvad tendensen skyldes kan være svært at læse direkte ud af tallene, men sikkert er det, at det er blevet sværere at skaffe kapital.

It-vækstbarometeret viser, at 39 procent af direktørerne i hele it-branchen mener, at det er blevet sværere at skaffe kapital, og kun 11 procent siger, at det er blevet lettere.

"Særligt distributører og forhandlere føler sig ramt. Her er tallet 48 procent," siger Kim Gerner.

I sidste års vækstbarometer, så det ganske anderledes ud. Her følte 44 procent, at det var blevet lettere at skaffe kapital, og kun 7 procent at det var sværere.

Nærige med lønnen

Og afmatningen har ramt afsætningskanalen hårdt, erkender den selv.

"Blandt distributører og forhandlere er der vendt dramatisk op og ned på tallene," siger Kim Gerner.

36 procent af virksomhederne peger på den faldende efterspørgsel som det, der har haft mest negativ betydning for udviklingen de sidste par år. Og distributørernes og forhandlernes tilgang og tackling af nedturen, bekymrer Kim Gerner.

Hele 63 procent af distributørerne forventer, at en faldende efterspørgsel bliver det, der får størst negativ indflydelse på virksomheden i fremtiden.

"Det bekymrende ligger i, at det ikke giver anledning til nogen stigning i antallet af virksomheder, der ser en ændring af sin strategi og fokus, som den største udfordring," siger Kim Gerner.

Han forklarer, at dette tal kun ligger på 14 procent for distributører og forhandlere, hvilket er samme lave niveau, som de sidste par år.

"En ellers nærliggende indfaldsvinkel til at imødegå et nedadgående marked. Og det forværres yderligere af, at distributørerne som den eneste af delbrancherne udsættes for kraftig konkurrence, idet 15 procent mener at netop den bliver den største udfordring," siger han.

Nedturen og afmatningen smitter af på de lønstigninger medarbejderne i denne del af it-branchen kan se frem til. Sælgerne hos forhandlerne og distributørerne har udsigt til mindre lønstigninger end andre i it-branchen.

34 procent af distributør-virksomhederne forventer samme reallønsniveau som sidste år. Det gælder kun 19 procent af direktørerne i resten af it-branchens virksomheder.

Til gengæld har medarbejderne i distributør-leddet tradition for bonusordninger ved salg og overskudsdeling.

63 procent af distributørerne tilbyder da også overskudsdeling til medarbejderne. Men med afmatningen i markedet vil overskudsdelingen hos forhandlerne formodentlig også blive markant mindre de kommende år.

Tilbage til artiklen: Sådan ser fremtiden ud for it-branchen

Annonceindlæg fra Salesforce

Sådan høster det offentlige værdi af AI-agenter

AI-agenter skaber allerede resultater i kommunal sammenhæng, men det kræver klare mål og viden om mulighederne for at få størst gevinst af indsatsen.

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Kræftens Bekæmpelse

Teknisk it-projektleder

Københavnsområdet

KMD A/S

Projektleder

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil