10 gode råd til søgemaskineoptimering

Vil du til tops i søgemaskinerne, skal du overholde nogle få, simple regler. Samtidigt er der tiltag, du aldrig må give dig i kast med, hvis du ønsker online-succes.

Artikel top billede

Tilbage til hovedartikel

1. Søgemaskinerne elsker title-tags i din HTML-header. Brug derfor et eller flere vigtige nøgleord i title-tag'et, der oven i købet kommer til at stå med fed skrift i søgeresultaterne.

2. Når andre linker til din hjemmeside, så har ordvalget stor betydning for din placering i en Google-søgning. Sørg derfor for, at ingen skriver såkaldte "miserable failure" i link-teksten til dit website.

3. Jo flere der linker til dig, des vigtigere er du for Googles søgemaskine. Byt derfor links med samarbejdspartnere.

4. Din hjemmesides alder har betydning for, hvor højt du kommer i søgningerne. Alternativt kan du gennem opkøb af web-veteraner skaffe dig nogle år på bagen.

5. Benyt relevante tekstlinks mellem undersider på din egen hjemmeside. Ved at linke internt kan du opnå højere page rank på vigtige søgeord. Undgå generiske links i stil med "Læs mere."

6. Emnespecifikt indehold i links hitter i søgemaskinerne. Derfor er det vigtigt at få links fra virksomheder, som er i samme branche som dig selv. Undgå link-karteller - det kan koste virksomheden livet på Google.

7. Søgemaskinerne forsøger at finde frem til de dominerende sites i en branche ved at måle på, hvem der linker til hvem. Identificer de vigtigste samarbejdspartnere i samme branche og byt links.

8. Benyt vigtige nøgleord i brødteksten - gerne højt oppe i teksten og mange gange - uden at det går ud over læsevenligheden. Nøgleord i overskriften skader absolut heller ikke.

9. Hvis det er højt rangerede firmaer i søgemaskinen, der linker til dig, så bliver du endnu vigtigere. Find derfor frem til de største samarbejdspartnere og få dem til at linke til din hjemmeside.

10. Nye links giver stor Google-kredit. Derfor skal du sørge for, at link-tilstrømingen er flydende.

Fem ting du aldrig må gøre

1. Undgå at webserveren er nede i længere tid. Hvis søgerobotter ikke kan finde din hjemmeside, dratter du ned gennem søgehierarkiet.

2. Hold dig fra at kopiere nøgleord og indholdet på hjemmesiden. Søgemaskinerne lugter fusk med det samme, og din hjemmeside risikerer aldrig at blive fundet.

3. Link ikke til websites, der er meget lavt rangerede eller direkte kriminelle. Men hvorfor skulle man også det?

4. Undvig at kopiere title- og meta-tags på forskellige undersider. Disse tags vil næppe matche brødtekst, og derfor vil søgemaskiner rangere disse undersider lavt.

5. Du bør ikke spamme læserne med nøgleord. For mange af slagsen, og du vil blive rangeret lavt. Mange i denne sammenhæng betyder rigtig mange.

Rådene er udarbejdet af 37 internationale eksperter i søgemaskineoptimering.

Listerne er fordelt efter, hvor vigtige rådene er, selv om der ikke i alle tilfælde har været konsensus blandt eksperterne. Rådene er fra 2007.

Kilde: Søgemaskine-forummet www.seomoz.org, der har mere end 80.000 optimeringseksperter tilknyttet.

Tilbage til hovedartikel

Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

Digital transformation | Aarhus C

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

21. april 2026 | Gratis deltagelse

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job