I de fleste it-afdelinger bliver der talt om cloud-computing, men der mangler endnu klare definitioner på, hvad det egentlig er for en størrelse.
Det prøver it-kæmpen IBM at råde bod på med en udvidelse af selskabets partnerstrategi til også at indeholde vidensdeling om cloud-computing.
IBM vil uploade whitepapers om cloud computing samt åbne dørene for kompetencecentre og tilbyde online-hjælp med IBM-ansatte, der har cloud-erfaring.
Research manager Anders Elbak fra analysehuset IDC vurderer, at IBM ikke åbner et kompetencecenter for sine blå øjnes skyld.
Han forklarer, at IBM med initiativet naturligvis presser på med at sælge egne produkter med sit cloud-center.
"IBM's motiver bag initiativet er jo givetvis at blive defacto-standarden inden for cloud computing. Der kommer selskabet dog i hård konkurrence med blandt andre HP, der i lighed med IBM både kan tilbyde infrastrukturen og diverse services," siger Anders Elbak til Computerworld.
Mindre forpligtende
Anders Elbak fortæller samtidigt, at IBM's videnscenter er mindre forpligtende for kunder og partnere end et reelt sælgermøde.
"Når IBM åbner et videnscenter om cloud-computing prøver selskabet jo også at opdrage folk til en forståelse for emnet, som rent faktisk også kan komme konkurrenterne til gode," siger IDC-analytikeren.
I første omgang vil IBM informere om cloud-tiltaget på sit website developerWorks, hvor selskabets partnere i forvejen kan hente viden om alt fra kodestumper til strategiudvikling.
Men satsningen på cloud-viden kan hurtigt udvikle sig fra online-informationer til praktiske erfaringer med at sende data fra et center og direkte op i skyen.
Projektstyring i skyen
"Vi vil stille infrastruktur og ekspertise til rådighed, når partnere står med konkrete cloud-projekter hos deres kunder," forklarer it-arkitekt Jens Mikael Jensen fra IBM Danmark.
"Vi har tidligere set, at udviklingen går fra hjemmesiden til, at partnerne rejser over til vores laboratorier for at teste helt konkrete applikationer og eventuelt hjælpe med at udvikle videre på applikationen. Det håber vi også sker denne gang," siger Jens Mikael Jensen.
Saas-platform til it-projekter
IBM vil blandt andet rådgive om, hvordan selskaber af alle størrelser kommer i gang med Bluehouse-platformen, som selskabet lancerede i januar målrettet små og mellemstore virksomheder.
Men fra udelukkende at være en web-service, hvor partnere kan tilbyde mindre virksomheder software-applikationer på lejebasis igennem et netkabel i væggen, så kan Bluehouse udvides til at være en samarbejdsplatform til it-projekter.
Det kunne eksempelvis være igennem projektstyringsværktøjer, chat-services og dokumentdeling stil med GoogleDocs, hvor forskellige projektparter fra alle verdenshjørner kan byde ind med idéer og opdateringer til et projekt over internettet.
"Den helt store forskel på den første lancering af Bluehouse til nu er, at vi kan tilbyde flere forskellige API'er og services via skyen på nuværende tidspunkt," siger Jens Mikael Jensen.
IBM ønsker ikke at kommentere på, om selskabets satsning på cloud-services vil få betydning for partnernes og slutbrugernes pris, som flere eksperter ellers har påpeget er en af de væsentligste effekter ved cloud-computing.