Danske børn og unge i alderen ni til 16 år har i gennemsnit 1,4 profiler i virtuelle verdenen er på nettet. Det viser Forbrugerstyrelsens Forbrugerredegørelse 2008, der bliver offentliggjort i dag.
I gennemsnit bruger danske børn og unge knap fem timer om ugen på at besøge de virtuelle verdener. En tredjedel bruger dog mere end syv timer om ugen, hvilket svarer til over én time om dagen.
Trods løftede pegefingre bruger de dansker poder ifølge dem selv i gennemsnit 20 kroner om måneden på at deltage i de virtuelle verdener. Det tal ligger ifølge forældrene på 23 kroner om måneden.
Syv procent af de unge forbrugere har oplevet problemer i forbindelse med købet af adgang eller goder i de virtuelle verdener. 14 procent har oplevet, at de har haft ubehagelige oplevelser i form af mobning, drillerier og i enkelte tilfælde også hacking i de stigende antal online-universer som World of Warcraft, Second Life og Habbo Hotel.