Danskerne og internetbranchen svigtede dotDK

DotDK dumpede i to ud af tre mulige kategorier, da foreningen skulle indhente støtte fra det danske internetsamfund.

Artikel top billede

IT- og Telestyrelsen har nu endelig begrundet, hvorfor styrelsen droppede dotDK og rykkede DK Hostmaster op på duksepladsen i udbuddet om at administrere det danske internet.

"IT- og Telestyrelsen vurderer, at dotDK ikke opfylder kravet om bred repræsentation, hvad angår de private brugere. Støtteerklæringerne opfylder således ikke de formelle krav i udbudsmaterialet," lyder det i en pressemeddelelse fra IT- og Telestyrelsen.

Ifølge styrelsens egen definition dækker kategorien de private brugere "privatpersoner, der anvender internettet" - med andre ord: den almindelige dansker.

DotDK var i medierne for godt en måned siden og markedsføre sig selv med en undersøgelse, der viste, at danskerne stod domæneopkomlingen bi og samtidigt anså dotDKs støtteforeninger for at være vigtige for det danske internet-samfund.

Tynd besætning i internetbranchen

Udover de private brugere skulle dotDK opnå støtte fra to andre grupperinger i det danske internetsamfund: "Internetbranchen" og "professionelle brugere".

DotDK magtede ifølge IT- og Telestyrelsen heller ikke at leve op til kravet om bred repræsentation fra internetbranchen, der dækker over registratorer, webhoteller, hostingfirmaer og internetudbydere.

"De organisationer, der har afgivet støtte fra denne del af det danske internetsamfund repræsenterer registratorer, og registratorer er et ud af en række segmenter inden for internetbranchen.

De støttende organisationer udgør derfor hverken hver for sig eller tilsammen betydelige og dermed vigtige leverandører eller øvrige internetudbydere i det danske internetsamfund," lyder styrelsens begrundelse for, at dotDK ikke opnåede opbakning fra denne gruppering.

Kun i kategorien "professionelle brugere" røg dotDK gennem IT- og Telestyrelsens nåleøje, da støtten fra Foreningen af Danske Interaktive Medier (FDIM) og Danmarks Rejsebureau Forening (DRF) var tilfredsstillende.

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil