Milestone om salg til diktaturer: Vi har ikke lav moral

Interview: Softwarevirksomheden Milestone Systems står magtesløs over for diktatur-misbrug af selskabets produkter, mener virksomhedens direktør, Lars Thinggaard. Læs hans forklaring her.

Artikel top billede

Hvis vi skal kontrollere hver eneste installation, så kan vi ligeså godt lukke butikken, siger Lars Thinggaard, Milestones administrerende direktør. Foto: Torben Klint

Den danske producent af avanceret overvågningssoftware Milestone Systems møder kritik, fordi virksomheden sælger teknologi, der kan bruges til brud på menneskerettigheder i diktaturstater.

Men Milestone Systems administrerende direktør Lars Thinggaard afviser, at virksomheden har et moralsk problem.

Lars Thinggard, Milestone sælger produkter i Kina og har forhandlere i Iran, Saudi Arabien og Sudan, der er kendt for massive overtrædelser af menneskerettighederne. Hvem er jeres kunder i disse lande?

"Meget ofte ved vi slet ikke, hvem vores slutkunder er. Vi distribuerer produkterne gennem salgskanaler, der går fra os til distributører og videre til integratorer og derefter til slutkunder.

Vi ved dog, at vores produkter bliver brugt på iranske universiteter, og vi ved også, at vores saudiske partner Abdulla Fouad Holding Company blandt andet sælger vores produkter til den saudiske olieindustri, som bruger softwaren til at overvåge olie-pipelines i den saudiske ørken.

Ofte er kunderne meget forsigtige med at afsløre detaljer om deres sikkerhedsløsninger, men som udgangspunkt tjekker vi heller ikke, hvem de er, og hvad de bruger vores produkter til. Og kunder, der ikke har rent mel i posen, vil sandsynligvis registrere produktet under falsk identitet."

Føler Milestone et ansvar for, hvordan produkterne bliver brugt?

"Vi har haft kontakt med Erhvervs- og Byggestyrelsen, der administrerer eksportreglerne i Danmark, og på den baggrund mener vi ikke, at vi har et juridisk problem.

Spørgsmålet er så, om vi har et moralsk problem, men jeg mener ikke, at vi har en lav moral. Jeg anerkender, at vores produkter kan bruges på uheldige måder, men vores software distribueres på internettet og sælges sågar på eBay.

Derfor kan jeg ikke kontrollere, hvem vores kunder i eksempelvis Saudi Arabien er. Det kan jeg simpelthen ikke."

Men Milestone har et forhandlernetværk i Saudi Arabien. Dermed gør I jo noget aktivt for at få kunder i landet.

"Vi kan godt stoppe med helt at sælge i Saudi Arabien, men det tror jeg ikke vil være en god løsning. Det vil være en mistænkeliggørelse af hele landet."

Hvis myndighederne i et land, der krænker menneskerettighederne, henvender sig til en af jeres distributører for at købe jeres produkt. Hvad vil distributøren så svare?

"Det er forhandlerens eget ansvar. Det står i vores kontrakt med forhandleren."

Er det ikke at fraskrive sig ansvaret?

"Det synes jeg ikke. Hvad vil du have, at vi skal gøre? Vi har 40.000 kunder i 90 lande, og hvis jeg skal kontrollere hver eneste installation, så sætter du mig på en opgave, hvor vi ligeså godt kan lukke butikken."

Men hvorfor går I i det mindste ikke ud og siger klart og tydeligt, at I ikke ønsker, at jeres produkter bliver brugt af eksempelvis den saudiske kongefamilie, der er kendt for at overtræde menneskerettighederne?

"Det burde vi måske overveje at gøre. Men er det virkelig vores opgave at fælde dom over det saudiske styre?

Det siger jeg ikke for at være glat og forsøge at smyge mig uden om problemerne, men fordi det er vigtigt at forstå, at det er en meget svær balancegang.

Hvor skal vi trække grænsen for, hvem der er god nok til at handle med os?"

Hvad står der om menneskerettigheder i jeres licensbetingelser?

"Intet."

Hvorfor gør der ikke det?

"Grundlæggende har vi leveret software som ‘as is', det vil sige uden nogle garantier og forpligtelser. Men det vil være en god ide at tilføje nogle bemærkninger om menneskerettigheder i licensbetingelserne.

Og det er helt sikkert noget, som vi vil overveje."

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra NetNordic

    De danske virksomheders kritiske infrastruktur er under pres

    Geopolitiske spændinger og NIS2-direktivet gør det stigende nødvendigt at have styr på sikkerheden omkring sin IT-infrastruktur.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S