DK-CERT: Botnet lammet af spam-gigants endeligt

Månedens drastiske fald i mængden af spam skyldtes, at flere botnet blev lammet, da internetudbyderen McColo fik kappet forbindelsen, skriver Shehzad Ahmad fra DK-CERT.

Artikel top billede

Den 11. november mistede den amerikanske internetudbyder McColo hovedparten af sin båndbredde til internettet.

Kort tid efter faldt den samlede mængde af spam med op til 60-70 procent, oplyser flere kilder.

Meget tyder altså på, at McColo var ansvarlig for en stor del af den spam, der blev udsendt.

Men de uønskede reklamemails stammede ikke fra udbyderen selv.

Når lukningen alligevel fik så store konsekvenser, skyldes det, at McColo spillede en central rolle for botnet.

Centrale servere

Flere botnet blev nemlig styret fra servere, der befandt sig på McColos net. Det gælder blandt andet botnettene Rustock, Srizbi, Pushdo, Ozdok/Mega-D, Gheg og Warezov.

Et botnet er et netværk af pc'er, som bagmænd kan fjernstyre uden deres ejeres vidende.

Fjernstyringen sker ofte via en eller flere centrale servere, hvorfra der udsendes kommandoer til botnet-pc'erne - for eksempel med besked om, at de skal udsende spam.

Det store fald i spam-mængden skyldes altså sandsynligvis, at botnet-pc'erne ikke længere kunne kommunikere med deres fjernstyringsservere.

Når McColo røg af nettet, skyldes det, at firmaets to internetudbydere, Global Crossing og Hurricane Electric afbrød forbindelsen. Hurricane Electric forklarede det med, at de havde læst om anklager mod McColo for at være involveret i tvivlsomme aktiviteter.

Flyttede til Rusland

McColo kom kortvarigt på nettet igen nogle timer i løbet af den 15. november.

I den periode blev der udsendt opdateringer til botnet-pc'erne på Rustock-botnettet med besked om, at de nu skulle kontakte en fjernstyringsserver i Rusland.

Lukningen af McColo havde en positiv effekt. Men der vil næppe gå længe, før botnetbagmændene har flyttet så stor en del af deres aktiviteter til andre netværk, at de igen kan udsende spam i de samme mængder som før.

De seneste statistikker fra spamfiltre viser da også, at mængden stiger igen.

MessageLabs rapporterer således, at spammængden de senere dage er nået op over 69 procent af alle mails. Det svarer til mængden, før McColo blev lukket.

DK-CERT (www.cert.dk) er det danske Computer Emergency Response Team. I samarbejde med tilsvarende CERT'er over hele verden indsamler DK-CERT information om internetsikkerhed.

DK-CERT udsender advarsler og tager imod anmeldelser af sikkerhedsrelaterede hændelser på internettet.

DK-CERT's leder, Shehzad Ahmad, opdaterer den sidste fredag i hver måned Computerworlds læsere med de seneste tendenser inden for it-sikkerhed.

Læses lige nu

    Capgemini Danmark A/S

    Presales Lead Cloud

    Københavnsområdet

    PensionDanmark

    Senior Data Scientist

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

    Christian Homann

    Netip A/S

    Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

    Jeanette Kristiansen

    Circle Of Bytes ApS

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S