TOPHISTORIE:Henrik Bodskov fratræder som topchef for Aeven - ny topchef allerede klar

Artikel top billede

Forbrugerne: Firmaer overdriver grønne bedrifter

65 procent af alle forbrugere mener, at en del firmaer overdriver i beskrivelsen af, hvor grønne de er. Men de betaler gerne mere for miljøvenlige produkter.

Computerworld News Service: Nye undersøgelser, som erhvervsorganisationen CEA (Consumer Electronics Association) fremlagde på det internationale forbrugerelektronik-show i sidste uge, viser, at forbrugerne ikke har tillid til virksomhedernes oplysninger om grønne produkter.

Analytisk chef hos CEA, Steve Koenig, fortæller, at næsten 40 procent af alle forbrugere udtrykker forvirring i forhold til forbrugerelektronik-firmaernes påstande om, hvor miljøvenlige deres varer er.

"Så, udover forvirringen, findes der også en del skepsis hos forbrugerne, og det er jo i virkeligheden meget sundt," siger han.

De fleste forbrugere vil egentlig gerne vide, hvad det præcist er, der gør en vare 'grøn'. Så Steve Koenig mener ikke, at det skulle være tilladt for firmaer bare at påstå, at de er grønne. Men i stedet skulle man forlange, at firmaerne skal forklare, hvad de præcist mener med det.

Når forbrugerne skal forklare, hvad de forbinder med et "grønt" produkt, så nævner de som oftest følgende tre produktkvaliteter: det skal kunne genbruges, det skal være produceret så energivenligt som muligt og det skal være lavet af genbrugsmaterialer.

For firmaerne er der også gevinster at hente ved at sætte ord på, hvorfor og hvordan deres produkter er miljøvenlige. "Det er meget interessant - miljøvenlighed er faktisk blevet et trumfkort for firmaerne" siger Steve Koenig.

Med det mener han, at selv forholdsvist ukendte virksomheder med en stærk, grøn profil har mulighed for at slå de store, velkendte firmaer, hvis forbrugerne ved, at disse ikke gør nok for miljøet.

Betaler gerne mere for grønne produkter

Undersøgelserne fra CEA viser, at 45 procent af alle kvinder og 34 procent af alle mænd siger, at en virksomheds omdømme og generelle filosofi i forhold til miljøområdet har indflydelse på, hvorvidt de gerne vil prøve virksomhedens produkter. Og en tilsvarende procentdel mener, at det har betydning for, hvorvidt de gerne vil blive ved med at bruge produkterne.

Andre elementer, som for eksempel pris, tilbehør og garanti, betyder dog stadig en del mere for forbrugerne, end hvorvidt produktet er miljøvenligt.

Steve Koenig fortæller endvidere, at lidt mere end halvdelen af forbrugerne er villige til at betale mere for grønne produkter, ligesom de gerne vil betale en merpris for hybridbiler og økologiske fødevarer.

22 procent af forbrugerne er villige til at betale op mod 15 procent mere for et miljøvenligt produkt.

"Det, man skal lægge mærke til her, er, at miljøvenlighed er blevet stadigt mere betydningsfuldt for forbrugerne - og de er villige til at betale for det."

Oversat af Marie Dyekjær Eriksen




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG Danmark A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere