Teleselskaber i åben krig om iPhone-kunder

På søndag kan de første iPhone-købere blive løst af abonnementet hos Telia og finde sig et andet teleselskab. Branchen kæmper om at overtage kunderne.

Artikel top billede

Efter seks måneder i Telias fold kan de første iPhone-købere på søndag forlade selskabet, når bindingsperioden udløber.

Det har fået landets teleselskaber til på stribe at erklære deres kærlighed til de dataforbrugene iPhone-kunder i håbet om at tilføje dem til kundedatabasen.

"Vi ved, at vi kan tilbyde en bedre oplevelse, end de har hos deres nuværende leverandør," lyder det selvsikkert fra Allan Christiansen, administrerende direktør i Telmore.

Hans selskab sendte allerede for en måned siden de første hede blikke efter Telias iPhone-kunder.

Når Telias iOn-abonnementer nu begynder at udløbe, skal Telmore vinde de kunder tilbage, som skiftede til en iPhone og dermed Telia for seks måneder siden.

"Hvis jeg om et kvartal har fået 1.000 til 2.000 iPhone-kunder, så vil jeg være glad. For så ved jeg, at jeg har fået nogle af mine kunder tilbage," siger han.

3 kopierer Telia

Siden fulgte 3, der via en gruppe på Facebook spurgte de potentielle kunder, hvad de ville ønske af et iPhone-abonnement hos 3.

Ligesom Telmore er 3 ikke i tvivl om, at iPhone-brugerne vil føle sig bedre tilpas, når de er forbundet til netop deres mobilmaster.

"Vi er selvfølgelig interesseret i de kunder, fordi vi synes, de passer bedre til os, for vi har et bedre netværk end Telia," forklarer Stine Green Paulsen, kommunikationschef hos 3.

Til trods for ros og høje forventninger til 3, var det dog langt fra alle, der var tilfredse, da selskabet i onsdags så lancerede sit bud på et abonnement skræddersyet til iPhone-kunder og andre smart phones.

Reelt var den eneste forskel fra Telias iOn-abonnement, at kunderne fik en bedre 3G-dækning, mente kritikerne.

Hos 3 får kunderne nemlig også 300 minutters gratis tale, en 10GB fair use grænse på datatrafikken, fri SMS og MMS for 399 kroner om måneden. Den samme pris som iOn hos Telia.

Konkurrenter lurer på sidelinjen

Kvalerne er dog ikke ovre for Telia, for på sidelinjen står også de andre teleselskaber klar til at byde iPhone-kunderne velkommen med åbne arme.

"Vi vil snart lancere et hamrende aggressivt tilbud, hvor vi kombinerer tale og data, og det er målrettet til iPhone-kunder," siger Frank Rasmussen, stifter af lavprisselskabet BiBob.

Sammen med partneren Sonofon vil de to selskaber forsøge at lokke de frigjorte iPhone-købere.

BiBob har siden december forsøgt at udnytte EU-regler for at omgå Apple og Telias eksklusivaftale. Selskabet håber at kunne tilbyde kunderne ikke bare et godt abonnement, men også selve telefonen.

Telia frygter ikke konkurrenter

Hos Telia bliver udfordringen fra konkurrenterne taget med ophøjet ro.

Allerede dagen efter 3's tilbud lancerede Telia et nyt 'Basic Suft'-abonnement med frit dataforbrug for 149 kroner om måneden.

Der er da heller ingen overraskelse at spore hos Telias direktør for salg og marketing, Peter Krogsgaard, over at konkurrenterne fisker efter iPhone-kunder.

"Det er fantastisk, at noget kan være så ikonisk, at det får så meget opmærksomhed. Og derfor er det også naturligt, at de andre selskaber går efter iPhone-kunderne," siger han.

Blandt andet derfor har Telia dedikeret et afsnit i selskabets nyhedsbrev til iPhone-kunder på at sammenligne telebranchens mange abonnementer til iPhone.

Der er da heller ingen rysten på hånden fra direktøren.

"Jeg er helt tryg. Vi har ubetinget de bedste forhold for iPhone-brugerne. Vi har fået en del kritik for vores 3G-dækning, men der er ingen, der ruller hurtigere ud end os," siger Peter Krogsgaard og tilføjer:

"Vi er helt sikre på, at de andre selskaber kun vil gøre et begrænset indhug blandt vores kunder, når deres abonnementer kan siges op."

Event: Computerworld Summit 2026 - København

Digital transformation | København

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 250 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i København viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

28. april 2026 | Gratis deltagelse

Formpipe Software A/S

Senior Product Manager

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Erfaren Linux Operations Engineer

Nordjylland

Netcompany A/S

IT Manager

Nordjylland

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S