Mobiloperatører vil sælge brugeres trafikdata

Mobiloperatører følger interesseret med, når brugerne browser via mobiltelefonen. Oplysningerne om browservaner skal anvendes til at lave målrettede mobile reklamer.

Artikel top billede

De fem største britiske mobiloperatører har gennem det seneste år indsamlet information om, hvilke websites de britiske mobilbrugere besøger.

Test for GSM-sammenslutning

Det er som led i en test for GSM Association at 3, O2, Orange, T-Mobile og Vodafone har indsamlet oplysningerne om de britiske mobilbrugeres surfingvaner.

Det skriver The Guardian som blandt andet citerer GSMA's marketingchef Michael O'Hara:

"Vi kan se de mest besøgte sites, hvor folk browser regelmæssigt, hvornår sites besøges, antallet af besøg, varigheden af besøg, og vi kan også få de demografiske data, så man kan have opdeling på aldersgrupper og køn.
Hvis du er en medievirksomhed eller reklamefirma, er der et stærkt argument for, at det er her, du skal bruge dine penge."

Forsøget skal anspore annoncører til at bruge penge på annoncer rettet mod mobilmarkedet, et marked som iagttagere ellers frygter, at annoncørerne vil forlade under den nuværende krise.

Anonymiserede data

GSMA understreger over for The Guardian, at de indsamlede trafikdata er anonymiserede. Desuden har organisationen rådført sig med europæiske regulatører for at sikre sig, at relevante love blev overholdt.

Indsamlingen af de mobile trafikdata kan give anledning til protester.

Det britiske teleselskab BT samarbejder med selskabet Phorm om at indsamle og kategorisere BT's bredbåndsabonnenters internetbrug med henblik på at lave målrettet reklame.

Den praksis er blevet voldsomt kritiseret og har ført til politianmeldelse af BT.

Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

It-løsninger | København V

Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

27. maj 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car