Analysefirma: Mac-salget faldet seks procent

Ifølge analysefirmaet NPD er Mac-salget faldet seks procent i forhold til januar sidste år. Faldet kommer samtidig med, at salget af Windows Pc'er er steget hele 16 procent.

Artikel top billede

Computerworld News Service: "Det ser ikke godt ud," siger Stephen Baker, som er vice president for afdelingen for erhvervsanalyse på NPD, til MacWorld.

"De bliver nødt til at kigge nærmere på deres iMac."

I NPD's månedlige rapport om salgstendenser, skyder analysefirmaet skylden for det manglende Mac-salg på Apples manglende fokus på de af selskabets produkter, der er rettet imod de knapt så pengestærke kunder.

Nu, da verden er midt i en finanskrise, har køberne først og fremmest deres opmærksomhed vendt imod de lidt billigere produkter. Og selv om Apple sidste efterår udvidede sortimentet med en MacBook til under 1.000 dollar (cirka 5.800 kroner) og senere også forbedrede grafikken på samme model uden at hæve prisen, så har firmaet ikke gjort meget i forhold til de stationære computere.

iMac-serien blev for eksempel senest opdateret i april 2008, ligesom den relativt billige Mac mini ikke er blevet opdateret i halvandet år.

"Det, der foregår, er, at kunderne i stadigt mindre grad er interesserede i at købe på grundlag af værdier, i stedet køber de i forhold til prisen," forklarer Stephen Baker.

Apple tøver

NPD's rapport antyder dog - og måske lidt overraskende - at markedet for de dyrere computere stadig er nogenlunde stabilt. De kunder, der er kigger på computere til 8.000 kroner eller mere, bekymrer sig tilsyneladende mindre om prisen, end de, som går efter de billigere produkter.

Historisk set har Apple altid tøvet med at gå ind i konkurrencen om de tilbudssultne computer-kunder, og selskabet har i stedet koncentreret sig om de kunder, som er villige til at betale for kvalitet. Der er ikke noget, der tyder på, at det vil ændre sig nu, heller ikke selv om den globale økonomi ser ud, som den gør.

Da administrerende direktør Steve Jobs talte på sidste oktobers møde
vedrørende Apples kvartalsregnskaber, fremlagde han den teori, at Apples kernekunder i krisetider oftere vil vælge at vente med at købe nyt, i stedet for at skifte til andre, billigere produkter.

Han afviste desuden den mulighed, at Apple skulle begynde at producere billige bærbare computere for at konkurrere med tilsvarende produkter fra andre firmaer.

"Vi ved ikke, hvordan man skulle kunne lave en bærbar computer til 3.000 kroner, som ikke er noget møg," sagde Steve Jobs.

Bør opdatere stationære

NPD's analyse kommer, efter Apple ellers har haft et stærkt salg af selskabets Mac-produkter, og firmaet har således kunnet berette om rekord-salg for årets første kvartal.

Selskabet fortæller, at der er solgt flere end 2.5 millioner Mac, hvilket svarer til en øgning af salget af enheder på ni procent i første kvartal. Men en stor del af dette salg kommer fra bærbare computere, som udgjorde mere end 70 procent af Mac-salget i det kvartal.

NPD konkluderer derfor, at Apple som det absolutte minimum bør opdatere selskabets stationære computere så hurtigt som muligt.

Oversat af Marie Dyekjær Eriksen

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job