Kommunerne slår staten stort i digital borgerservice

I kampen om digital borgerservice er kommunerne et stort skridt foran staten. Men man kan ikke sammenligne tallene, mener både kommune og stat.

Artikel top billede

Illustration: Lene Sekjær (Foto: Illustration: Lene Sekjær)

Det offentliges brug af it i 2008 er nu blevet målt og vejet, og konklusionen er klar. Kommunerne er ifølge nye tal fra Danmarks Statistik langt bedre end staten til at implementere digitale serviceydelser for borgerne. I samtlige kategorier, der er målt på, er kommunerne mere fremme end staten.

Men der er en naturlig forklaring på dette, fremhæver både kommunerne og staten.

"En af grundene er, at kommunerne har mere med borgerservice at gøre," siger Michael Hald, it-konsulent i KL.

"Med kommunalreformen har man ligesom lagt hovedansvaret for borgerservice til kommunerne. Derfor har det været vigtigt for kommunerne at komme med konkrete svar på de digitale udfordringer, som borgerne står over for."

I øjeblikket er det kun 43 procent af de statslige myndigheder, der kan tilbyde borgerne, at man kan underskrive blanketter med en digital signatur.

Det står i skarp kontrast til situationen i kommunerne, hvor det er hele 79 procent af de kommunale myndigheder, der kan tilbyde, at man verificerer blanketterne digitalt.

Svært at sammenligne

Men det er som sagt ikke lige til at sammenligne tallene mellem stat og kommune.

"De statslige myndigheder har et mindre behov for at tilbyde digitale løsninger. Der er visse strukturelle forskelle mellem stat og kommune, som undersøgelsen ikke tager højde for," siger Natascha Dexters, kontorchef for borgerkontoret i IT- og Telestyrelsen.

Forventningerne til 2009 peger på, at flere myndigheder i det kommunale snarere end det statslige regner med, at der kommer flere it-udgifter i løbet af 2009.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra SoftwareOne

    Glem hypen: Her er tre steder hvor AI allerede leverer

    Ifølge SoftwareOne ligger de reelle AI-gevinster gemt i områder af central betydning for forretningen.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

    Christian Homann

    Netip A/S

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse