Google: Folk skal selv kunne vælge deres reklamer

Google vil lade brugerne selv definere, hvilke interesseområder de gerne vil se reklamer inden for.

Artikel top billede

Computerworld News Service: I dag baseres valget af den typiske online-reklame på de søgninger, som folk laver, men for fremtiden skal også de sider, som folk besøger, tages i betragtning.

I en beta-version af den nye tjeneste vil Google implementere reklamer på YouTube og dets partnersider, som skal give annoncørerne mulighed for at målrette reklamerne inden for brede kategorier som for eksempel sport, havebrug, biler eller kæledyr.

Det fortæller Googles Vice President of Product Management Susan Wojcicki i blogindlægget 'Making ads more interesting' på den officielle Google-blog.

I dag fungerer Googles målretning af reklamer ved enten at være baseret på de nøgleord, som folk leder efter på firmaets egen søgemaskine, eller baseret på indholdet af den hjemmeside, som de besøger, forudsat at den er del af Googles AdSense-program.

Reklamer, der bliver målrettet på disse måder, har den svaghed, at de kun afspejler brugernes umiddelbare interesse i et enkelt søgeord, mens det nye system skal gøre det muligt for annoncørerne at målrette reklamer mod den enkelte bruger, selv når disse besøger urelaterede sider eller laver urelaterede søgninger.

På den måde vil en bruger, der tidligere er blevet identificeret som interesseret i jogging, blive vist reklamer for nye løbesko, selv når han besøger en side med madopskrifter, eller når han laver en søgning på billige flybilletter.

"Denne form for målrettet reklamevirksomhed rejser visse spørgsmål om brugernes ret til at vælge selv og privatlivets fred," skriver Susan Wojcicki, men hun pointerer at Google ikke er de første, der bevæger sig ind på det område.

"Mange virksomheder tilbyder allerede interesse-baserede reklamer."

I sidste måned offentliggjorde FTC (The U.S. Federal Trade Commission) en rapport om interesse- eller adfærdsbaseret reklamevirksomhed, hvor det gentager anbefalinger, som oprindeligt blev fremlagt i december 2007. Det kræves blandt andet, at hver hjemmeside klart oplyser, når de benytter sig af adfærdsbaserede reklamer, samt at de giver kunderne mulighed for at afvise, at deres oplysninger kan indsamles.

Google, Microsoft og Yahoo har alle en online-reklame-forretningsdel, og de er enige om at følge de tilsvarende retningslinjer for adfærdsbaserede reklamer, som The U.K.'s Internet Advertising Bureau fremlagde tidligere i denne måned.

Undgår de følsomme kategorier

Google vil tillade brugerne at se, slette og tilføje de interesse-kategorier, der bliver tilknyttet deres browser, ligesom de vil identificere de informationer, som vil ligge bag de reklamer, som vil blive vist på for eksempel YouTube eller dets AdSense-partnersider, skriver Susan Wojcicki.

Google identificerer allerede i dag informationer for nogle, men ikke alle, reklamer, som de distribuerer.

For at komme noget af kritikken i forkøbet, har Google allerede meddelt, at der er visse kategorier, som selskabet ikke vil tillade.

"Vi vil ikke tillade interesse-baserede reklamer, som bygger på følsomme kategorier. Vi vil for eksempel ikke gemme oplysninger om folks helbred, ligesom vi ikke vil have kategorier, som specifikt retter sig imod børn," skriver Googles Deputy General Counsel Nicole Wong i et indlæg på Googles public policy blog.

Google vil snart begynde at tilbyde den nye tjeneste, men de indsamler allerede nu de informationer, der skal ligge til grund for den. Det gør selskabet ved hjælp af tracking-cookies, som bliver placeret på de computere, der enten bruger Googles søgemaskine eller besøger sider, der er med i AdSense reklame-netværket.

Ironisk nok er måden, hvorpå Google foreslår, at brugerne kan undgå det cookie-baserede interesse-sporings-system, at de skal tillade Google at placere en speciel cookie på computeren. Men de brugere, der ikke vil tillade Google at spore deres interesser, vil typisk også være brugere, som fra tid til anden sletter alle cookies fra deres computer. Og på den måde vil Google igen begynde at spore deres interesser.

For at løse det problem vil Google tilbyde en plug-in, til Firefox og Internet Explorer, der skal sørge for, at den specifikke cookie vil blive på computeren, selv om alle andre cookies bliver slettede.

Mens Google vil bestemme brugernes interesser ud fra de af deres AdSense-partneres sider, som brugerne besøger, er der andre virksomheder, som har langt mere ambitiøse planer. I Storbritannien overvejer en del virksomheder således at begynde at bruge den såkaldte Webwise-tjeneste, der bliver solgt af firmaet Phorm, og som gør det muligt at spore alle de sider, som en bruger besøger.

BT Group fortæller, at planen er, at systemet skal være færdigt allerede i slutningen af i år, men systemet har medført en del bekymring i forhold til eventuelle krænkelser af privatlivets fred. Således har Europa-kommissionen ved tre lejligheder skrevet til den britiske regering og indskærpet, at systemet skal overholde gældende lovgivning i forhold til beskyttelse af personlige data.

Oversat af Marie Dyekjær Eriksen

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Se alle vores events inden for it

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Cyberdivisionen søger IT-Supporter til Lokal IT Støtte på Aalborg Kaserne

    Nordjylland

    Netcompany A/S

    IT Consultant

    Nordjylland

    PensionDanmark

    IT Security Specialist

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    IT Manager

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S