Artikel top billede

Betalingsformidleren DIBS lukrerer på krisen

DIBS Payment Services, der formidler dankort-transaktioner, befinder sig, lige som konkurrenten IBX, i en eksklusiv branche, hvor krisen ikke kradser, men snarere klapper på ryggen.

Sidste år steg omsætningen for betalingsformidleren DIBS med 29 procent og overskuddet med 33 procent. E-handel er tilsyneladende ikke ramt i nær samme grad af finanskrisen som de traditionelle butikker.

At det forholder sig sådan, ses i 2008-regnskabet hos DIBS Payment Services, der formidler godt 80 procent af alle Dankort-transaktioner på nettet, som DIBS tager mellem 50 øre og to kroner for at formidle.

"Vi ser den igangværende udvikling, hvor forbrugerne i stigende grad foretrækker e-butikker frem for fysiske butikker, som en strukturel ændring, der er uafhængig af konjunkturerne," siger Lars Friis, administrerende direktør hos DIBS.

Allerede i slutningen af 2008 trådte DIBS frem med det glade overskud-i-tredje-kvartals-smil malet på fra øre til øre.

Fire ud af 10 bruger mere

Blandt mange indikationer på, at e-handlen ikke er nær så hårdt ramt af den globale økonomiske krise som andre brancher, er forskellige analyser af onlinekunderne.

"Ifølge vores analyser forventer 40 procent af de nordiske online forbrugere at have et højere eller meget højere forbrug på nettet de kommende 12 måneder, og 80 procent af vores kunder (altså web-butikkerne, red.) forventer at øge salget online de kommende 12 måneder," siger Lars Friis.

For DIBS er omsætningen i Norge en pæn bidragsyder til det samlede koncernresultat.

Omsætningen hos DIBS, der er noteret på OMX (First North) i Stockholm steg fra 2007 til 2008 med 29 procent til 70 millioner kroner, mens resultatet efter skat steg med 33 procent til 18,6 millioner. DIBS har i 2008 håndteret transaktioner til en samlet værdi af 35,3 milliarder kroner svarende til en stigning på 32 procent i forhold til året før.

"Vi er ikke mindst glade for, at vi i fjerde kvartal har præsteret det bedste kvartalsresultat nogensinde. Overskuddet i fjerde kvartal blev på 6,3 millioner svarende til en stigning på 65 procent i forhold til året før," siger Lars Friis.

Masser af nye kunder

Antallet af DIBS-kunder steg i 2008 med 28 procent, hvilket i absolutte tal er en tilgang på 1.984 nye kunder, så DIBS nu har i alt 9.154 kunder.

"Den store vækst i antallet af kunder skyldes dels, at vi tager markedsandele generelt i Norden, dels at vi i 2008 har fået et relativt stort gennembrud i Norge samt den underliggende vækst i e-handlen generelt," siger Lars Friis.

DIBS har i 2008 haft stor fokus på udvikling af nye produkter, hvilket, selskabet selv vurderer, er en af forklaringerne på den høje vækst.

"Vi har øget momentum i vores produktudvikling og eksempelvis lanceret en voucher-løsning, der giver kunderne mulighed for at udstede elektroniske værdikuponer, ligesom vi for få måneder siden udvidede vores bank-netværk med adgang til de engelske kortindløsere Barclays, HSBC, RBS og Lloyds," siger Lars Friis.

Måske verdens højeste

På trods af den globale afmatning ser DIBS lyst på fremtiden. DIBS' e-handelsindeks fra december 2008 viste, at den procentvise andel af befolkningen, som handler på nettet i de nordiske lande, er et af verdens højeste og måske endda verdens højeste.

90 procent af de 15 til 65-årige internetbrugere i Norden e-handler, og tallet er endnu højere for de yngre aldersgrupper.

DIBS har 130 ejere - heriblandt de ledende medarbejdere. Størst er danske Globework, der ejer godt en tredjedel af virksomheden. Herudover ejer den svenske bank SEB og norske Verdane Capital også pæne bidder af DIBS.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

14. maj 2025 | Læs mere


Computerworld Summit 2025, København – AI transforming business

Årets uomgængelige konference for dig, der er med til at træffe beslutninger om din organisations teknologiske fremtid, og vil have det samlede overblik over aktuelle tendenser i IT-branchen.

27. maj 2025 | Læs mere


Årets CIO 2025

Vi skal finde Årets CIO 2025 og den kvinde eller mand, som i et helt år kan bryste sig af at være landets bedste CIO.

03. juni 2025 | Læs mere