Artikel top billede

Ordet "gratis" er usynligt i bannerannoncer

For at få effektive bannerreklamer, skal du ikke benytte ordet "gratis". Derimod er små spil eller en quiz en rigtig god ide for at hæve klikraten på online-annoncen.

Når danske virksomheder skal ud og kapre klik-villige kunder på nettet, sker det ofte via en charmeoffensiv med bannerreklamer.

Men det er langtfra alle bannerreklamer, der er lige effektive viser en ny banner-undersøgelse fra bladhuset Bonnier Publications.

Bonnier har ud fra 465 bannerkampagner på selskabets egne sites som bobedre.dk, iform.dk, goerdetselv.dk, penge.dk og komputer.dk fundet en lang række karakteristika, der hæver klikraten.

Klikraten er det tal, der angiver, hvor mange personer, der besøger et site og samtidigt klikker på en bannerannonce.

Gratis er ikke noget værd

Blandt Bonniers observationer er, at ordet "gratis" i en bannerreklame ikke har nogen effekt på klikraten, hvorimod ordet "klik" øger klikraten med 10 procent.

Den mest effektive bannerreklame er dog de flash-bannere, hvor brugerne bliver inddraget i et lille spil eller quiz.

"Jeg vil dog ikke råde folk til bare at benytte sig blindt af spil og quizzer, fordi det vigtigste i en bannerreklame er, at den passer ind på sitet og det produkt, som man reklamerer for," siger salgsdirektør Lars Guldager fra Bonnier Publications.

Én ud af 122 klikker

Bonnier-undesøgelsen viser, at bladhusets bannerkampagner i gennemsnit har en klikrate på 0,82 procent, hvilket svarer til, at én ud af 122 læsere klikker på en bannerreklame.

For de mest effektive bannerreklamer kan Bonnier notere en klikrate på to procent - for de mindst effektive er det kun én ud af 10.000, der klikker på reklamen.

Handler ikke længere om det hurtige salg

Undersøgelsen er udarbejdet med bistand fra Peytz Analyse, der har været med til at fremhæve i alt 24 karakteristika for effektiviteten af Bonniers bannerreklamer.

Analysekonsulent Bertel Voss fra Peytz Analyse pointerer, at bannerreklamer på den lange bane har ændret sig siden de vildt blinkende animerede giff'er fra slutningen af forrige årtusinde.

"Bannerreklamer er modnet og bliver i højere grad brugt til branding og til at få kunderne til at fordybe sig i et produkt frem for bare at skaffe et hurtigt salg her og nu, som det var tilfældet i dot-com-dagene" fortæller Bertel Voss.

Han ser samtidigt en stigende tendens til, at nyere bannerreklamer kæmper en hård kamp mod bannerblindhed, fordi forbrugerne har vænnet sig til de blinkende annoncer.

"Der skal mere og mere til for at få opmærksomhed på nettet, og personligt tror jeg ikke helsides bannere er vejen frem, for jeg bliver selv irriteret over dem," siger Bertel Voss.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
OT og IT: Modernisér produktionen og byg sikker bro efter et årelangt teknologisk efterslæb

Moderne produkter skal have mere end strøm for at fungere – og deres navlestreng skal ikke klippes når de forlader fabrikshallen. På denne konference kan du derfor lære mere om hvordan du får etableret det sikre setup når der går IT i OT.

30. april 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

01. maj 2024 | Læs mere


ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere