Frank Rasmussen ved hvad danskerne vil have

ComputerViews: Frank Rasmussen ved, hvad du vil have. Netop evnen til at få gjort kunde-basen tyk og fed på rekordtid er grundlaget for hans nu tre frasalg i mange millioner kroners-klassen.

Artikel top billede

Foto: Michael Altschul/Visuel-Medie.

ComputerViews: For tredje gang scorer Frank Rasmussen kassen på at få en god idé med massevis af kunde-appeal, handle på den og dernæst få den afhændet i en fart til et af de velhavende teleselskaber, der hungrer efter flere kunder.

Hans hemmelighed er et blik for de ting, der kan trække kunderne til. Og så en helt usentimental indstilling til sin forretning, der gør, at han ikke har det mindste imod at sælge sine opfindelser så snart, der kommer en åbning.

I modsætning til mange andre iværksættere - der arbejder så længe på ét projekt, at de knytter sig følelsesmæssigt til ideen, som fylder hele deres liv - har Frank Rasmussen masser af ideer. Han ved, at der kommer flere projekter, flere firmaer og flere frasalg til højestbydende.

Selv begrunder han sit blik for at skabe publikums-baskere med sine egne behov.

"Jeg tager udgangspunkt i mig selv. Hvis jeg mangler noget på markedet, er der sikkert også andre, som også har behov for det," har han tidligere sagt til Computerworld.

Der er med andre ord tale om en ganske uvidenskabelig metode, der ikke desto mindre har vist sig at være en guldrandet opskrift for Frank Rasmussen, der som søn af en skibs-elektriker og en sygehjælper ikke smykker sig med flotte uddannelsesmæssige meritter, men til gengæld har upåklagelig forretningsmæssig tæft.

Således vurderer analytiker Poul Ernst Jessen fra Danske Markets, at Frank Rasmussen ganske enkelt har spillet Telenor ud med truslen om, at han ville flytte BiBob-kunderne til et andet netværk.

Interessant er det, at BiBob aldrig har tjent penge på driften. Selskabet tabte i dets første halve leveår knap 20 millioner kroner.

Bedre blev det ikke efter første hele leveår, idet BiBob kom ud af regnskabsåret 2006-2007 med et underskud på 3,6 millioner kroner, mens regnskabsåret 2007-2008 endte med et underskud på 23,6 millioner kroner.

Alt i alt har BiBob altså tabt 47,2 millioner kroner siden lanceringen i 2007.

Masser af kunder

Frank Rasmussens jubel-ridt som iværksætter blev grundlagt i 1992 med etableringen af internetudbyderen Image Scandinavia, som det daværende World Online købte i 1999 for en ikke-offentliggjort sum på et angiveligt stort to-cifret millionbeløb. World Online blev senere solgt til Tiscali.

Hurtigt efter salget af Image Scandinavia kom i 2000 etableringen af lavpris-teleselskabet Telmore, der revolutionerede det danske mobilmarked med sit enkle koncept med meget lave priser uden dikkedarer.

Selskabet fik på rekordtid en halv million kunder og var 2004 blevet så stor en trussel mod TDC, at selskabet købte det for angiveligt 400 millioner kroner.

Det førte til en af Frank Rasmussens eneste fiaskoer. Han blev nemlig ansat af TDC og britiske EasyGroup til at etablere et internationale discount-selskab, EasyMobile. Men uden held.

Gadedrengen Frank Rasmussen - der ville tage hurtige beslutninger - passede ikke særlig godt sammen med det strømlinede TDC og selskabets mere traditionelle forretningsgange.

Det førte Frank Rasmussen videre til BiBob, der blev grundlagt, da hans konkurrence-klausul efter Telmore-salget udløb. Som med Telmore så han igen muligheder i at appelere til danskerne med et overskueligt koncept. Markedet var blevet 'for pludret', som han sagde.

Dr. Chu

Gennem det meste af sin iværksætter-karriere har Frank Rasmussen kørt parløb med den taiwanske finansmand Shun I-Chu - 'dr. Chu' - der står bag netværksudstyrs-producenten Zyxel.

Oprindeligt blev Image Scandinavia oprettet i tilknytning til import af udstyr fra netop Zyxel, og Frank Rasmussen har siden nydt en stor stjerne hos dr. Chu, der har været medejer af både Image Scandinavia, Telmore og BiBob.

Han har hele tiden haft blik for Frank Rasmussens unikke evne til at banke volumen og kundedata-basen op på rekord-tid og dernæst høste den størst mulige gevinst.

Frank Rasmussen siger selv, at han allerede er i gang med det næste projektet. Men mon ikke, at offentligheden snart vil høre om nye planer og nye ideer fra gadedrengen Rasmussen?

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

    Digital transformation | Aarhus C

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    21. april 2026 | Gratis deltagelse

    Netcompany A/S

    Data Management Consultant

    Midtjylland

    Netcompany A/S

    Managing Architect

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Information Security Manager til Styringssektionen ved Compliance og Informationssikkerhedsafdelingen

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Network Engineer

    Nordjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S