Netmedier i online-krig mod hjælpeorganisationer

Nyheds- og nichesites får tyvstjålet deres annonceindtægter i velgørende organisationernes navn hos AidOnline, raser FDIM. Foreningen vil prøve at få AidOnline lukket med fogedforbud.

Artikel top billede

Læs AidOnlines svar på tiltale: Web-medierne har antik forretningsmodel

En række prominente web- og online-mediefolk med formand Christian Peytz fra Foreningen af Danske Internetmedier (FDIM) i spidsen raser over den danske online-tjeneste aidonline.com.

De håner tjenestens forretningsmetoder og kalder den en annoncesnylter, der på amoralsk vis forsøger at fremstå som den rene Robin Hood-virksomhed ved at støtte velgørende organisationer som Red Barnet, Kræftens Bekæmpelse og Dansk Røde Kors med annoncekroner.

Forretningsmodellen i AidOnline går nemlig ud på, at netbrugere kan downloade et plugin til deres browsere, som blokerer for alle hjemmesiders reklamer. I stedet viser browseren banner-reklamer, som AidOnline har solgt. Angiveligt giver AidOnline 80 procent af annoncekronerne til de velgørende organisationer og beholder 20 procent selv.

Fremgangsmåden betyder dog samtidig, at online-nyhedssites som Jyllands-Posten, Computerworld og Ekstra Bladet samt alle andre portaler og hjemmesider ikke får eksponeret deres annoncer, som i stigende grad er omdrejningspunktet i medieforretningen.

Fogedforbud på vej

Hos FDIM lægger formand Christian Peytz ikke fingrene imellem i kritikken af AidOnline og nødhjælpsorganisationerne.

Under overskriften "FDIM i kamp mod AidOnline" opfordrer han på det kraftigste de 12 hjælpeorganisationer, der er med i AidOnline-samarbejdet, til at trække sig fra tjenesten med øjeblikkelig virkning.

"Det går over vores forstand, at ellers seriøse organisationer kan være med til den slags. Der er formentlig tale om en ulovlig aktivitet, men under alle omstændigheder er det et uetisk tiltag," udtaler Christian Peytz på FDIM's hjemmeside.

"Med AidOnlines model snyder hjælpeorganisationerne både medierne for indtægter og annoncørerne for at få den eksponering, som de har købt og betalt. Det svarer til, hvis hjælpeorganisationerne opfordrede til, at man hackede sig ind på de kommercielle tv-stationer og udskiftede de betalte reklamefilm med andre reklamefilm," raser han videre.

FDIM forsøger nu at få nedlagt fogedforbud mod AidOnline klokken 17, hvis virksomheden ikke stopper sine aktiviteter.

Folks frie valg

Hos Red Barnet trækker kommunikationschef Mogens Damgaard på skuldrene over kritikken. Organisationen har endnu ikke modtaget penge fra AidOnline, men det håber den og har derfor ingen planer om at trække sig ud af samarbejdet.

"Hjælpeorganisationerne er blevet kontaktet af AidOnline og lovet 80 procent af omsætningen. Vi har endnu ikke modtaget penge fra AidOnline, men det håber vi da på og har derfor ingen planer om at trække os fra samarbejdet," siger han.

Han trækker på skuldrene af, at konsekvensen ved AidOnlines aktiviteter kan blive fyrede journalister, færre kvalitetsnyheder og lukning af nichesites.

"Jeg synes, kritikken er helt ude af proportioner, fordi folk jo selv kan klikke AidOnline-knappen til og fra i deres browser. Vores mission er at redde mennesker, og så må netmedierne lave en kampagne, hvis de har et problem med tjenesten," forklarer Mogens Damgaard til Computerworld.

Heller ikke fundrasising-chef Kenneth Øhrberg fra Dansk Røde Kors kan se noget galt i at være med i samarbejdet.

"Jeg mener ikke, at vi er med til at fratage netmedierne nogle indtægter. Forbrugerne har jo et frit valg, og det er i høj grad op til dem, om de vil benytte AidOnline-tjenesten eller sågar hænge et 'reklamer nej tak'-skilt på døren," siger Kenneth Ørhberg fra Dansk Røde Kors.

Læs AidOnlines svar på tiltale: Web-medierne har antik forretningsmodel

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S