Danskerne føler sig ofte dårligt behandlet og ofte ligefrem snydt, når de køber it-udstyr.
Ifølge Forbrugerklagenævnets udgivelse "Forbrugerjura," der netop er udkommet, tyder meget på, at it-branchen har et problem med at levere varen. I hvert fald er it-udstyr det område, som danskerne klager klart mest over.
I 2008 modtog Forbrugerklagenævnet således 444 klager fra vrede danskere, der følte sig snydt under indkøb af it-udstyr.
Klagerne omfatter defekt hardware, software, der er købt sammen med computeren, men som ikke virker, uenighed om tilbageleveringer, manglende opdateringer, manglende diagnosticeringer, defekte bundkort og flere andre ting.
It og brugte biler
It-udstyr har i mange år ligget i toppen på Forbrugerklagernævnets liste over de ting, der klages mest over. Faktisk indleveres der så mange klager, at it-udstyr-området er et af de mest mandskabs-krævende områder i nævnet.
Kun brugtbils-området lægger beslag på nogenlunde det samme mandskab i nævnet, selv om der faktisk kun indleveres halvt så mange klager over køb af brugte biler - der ellers er et berygtet område - som over køb af it-udstyr.
Alligevel mener specialkonsulent i Forbrugerklagenævnet, Susanne Bager, ikke, at de mange klager over indkøb af it-udstyr tyder på, at de danske it-butikker er specielt ringe eller at it-markedet er det rene vilde vesten.
Problemet bunder efter hendes vurdering snarere i, at danskerne køber meget it-udstyr, og at markedet derfor slet og ret har et stort volumen.
Hun peger samtidig på, at mange køber it-udstyr via nettet, hvilket udløser en del sager, som ikke skyldes selve udstyret, men snarere fjernsalget.
"En del sager vedrører juridiske problemstillinger i forbindelse med varer købt på nettet som for eksempel uenighed om, hvorvidt varen er tilbageleveret i væsentligt samme stand, om der er indgået bindende aftale og den slags," siger hun.