Dna-forandring i Microsoft

Udvikling af kerneapplikationerne, en forretningsmodel for cloud computing samt et nyt partnerprogram ændrer Microsofts dna. Partnerfokus flytter fra teknologi til kundernes forretning.

Artikel top billede

Steve Ballmer og Microsoft er på vej til at ændre Microsofts forretning. Og det giver en udfordring for Microsofts partnere. Foto: Microsoft

Computerviews - I selskabets snart 35. år er en dna-forandring i gang hos Microsoft. De partnere, der reelt er Microsofts hænder, fødder og hjerner hos kunderne, er nødt til at skifte fokus.

Fokus hos partnerne skal flyttes eller udvides fra et afsæt i teknologi og funktion til løsning af opgaverne i brugernes forretning. Det er en klassisker i it-branchens softwarehuse. Men i tilfældet Microsoft har det voldsom effekt, fordi Microsoft er global leder på en række af de produkter, som anvendes til databehandling.

Nyheder og krav

Torsdag sluttede softwarehuset den årlige partnerkonference, som samler partnere fra hele verden for at skyde Microsofts finansår i gang med en flere dage lang salgspitch og muligheden for at netværke samt gøre forretning med andre af Microsofts partnere. Og sjældent har Microsoft på én gang kunnet tilbyde partnerne så mange nyheder og samtidig øget kravet til partnerne.

Det var kendt stof, at Microsoft i det nye finansår lancerer Windows 7, Office 2010, Windows Server 2008 R2 en ny Exchange Server og række andre nye produktversioner. Men en række af de detaljer, der kom frem, vakte opsigt.

For eksempel udvider Microsofts nu klassen af virtualiseringsværktøjer med applikationsvirtualisering som et supplement til server- og desktopvirtualisering. Selfservice BI skal give virksomheder mulighed for selv at skabe business intelligence-applikationer oven på regnearksapplikationen Excel og databasen SQL-server.

Model for cloud computing

Microsoft brugte også partnerkonferencen til at lancere en forretningsmodel for cloud computing i Windows Azure platformen. Modellen betyder, at Microsoft nu har skabt et fundament for aftaler, prissætning og lignende praktiske detaljer, der skal til for at gennemføre afvikling af løsninger på den infrastruktur i form af Windows, SQL og .Net Services, som Azure består af.

Med muligheden for at leje infrastrukturen til databehandling efter behov, vil det være muligt for partnere at bruge skyen som produktionsapparat. De bedste og hurtigste vil bruge den mulighed til at koncentrere sig om at løse kundernes forretningsmæssige udfordinger.

Omvendt vil der stadig være brug for partnere, der kan udvikle en Microsoft-løsning i konkurrence med Microsofts infrastruktur i skyen. Løsninger der skal hostes hos en partner eller kører i kundens eget datacenter.

Kravene øges

I det nye partnerprogram, som også blev præsenteret på denne uges partnerkonference, stiller Microsoft da også krav om større viden hos partnerne samt dokumentation af kundetilfredshed. Men alt andet lige fører konkurrencen mellem infrastruktur i skyen eller datacenteret til, at partnerne i salget skal fokusere på de udfordringer, som kunderne skal bruge teknologien til at løse.

Dette krav om forretningsorientering sideløbende med højere tekniske krav har længe været på it-verdenens dagsorden. Men som i andre tilfælde, så er det først når Microsoft bevæger sig, at verden bevæger sig. Alene fordi Windows har over en milliard brugere i verden og Office omkring 500 millioner.

Så udviklingen er uundgåelig. Hastigheden er en anden sag. Jo hurtigere den går, desto større gavn får brugerne af afkastet fra it-investeringer. For jo nemmere det er at få it-hjælp til at løse forretningsmæssige udfordringer, desto bedre er afkastet af investeringen.

Videnoverførsel

Derfor står Microsoft og partnerne med en kæmpe opgave og en anden klassisk udfordring i it-branchens partnerskaber. Hvordan sikrer en leverandør, at partnerne hurtigst muligt får den nødvendige viden om et produkt eller service - om teknologien og specifikationener, det kommercielle potentiale og markedsføringsværktøjerne til at sælge dem.

Den videnoverførsel har Microsoft gennem det sidste par år arbejdet systematisk med i et program, der hedder Services Ready. Her udvikler en lille gruppe sammen med større partnere en samlet proces for, hvordan en service bringes til markedet ved at definere teknologier, kommercielt potentiale, markedsføringsværktøjer og lignende.

Processerne bliver testet, når Microsoft og partneren i fællesskab gennemfører projekter for rigtige kunder. Herefter kan processen frigives til anvendelse i partnerprogrammet og services ready-gruppen starte forfra.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Cyber Security Festival 2025

    Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og...

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Se alle vores events inden for it

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil