Microsofts drømmemål - Yahoos selvmål?

ComputerViews: Microsoft-Yahoo-partnerskabet har været længe undervejs og haft mange intriger. Noget tyder dog på, at Steve Ballmer bliver forholdets suveræne vinder.

Artikel top billede

Microsoft-topchef slog koldt vand i blodet. Det sparede muligvis Microsoft for 224 milliader kroner i Yahoo-handlen.

ComputerViews: "Business er sådan et spil, hvor man spiller to gange 45 minutter, og så vinder Microsoft til sidst."

Sådan kunne man med en let omskrivning af fodboldspilleren Gary Linekers legendariske citat opsummere gårsdagens partnerskab mellem Microsoft og Yahoo.

For er der noget, de færreste analytikere i dag er i tvivl om, så er det, at Microsoft ved at indgå aftalen med Yahoo har scoret et sandt drømmemål mod et efterhånden mere og mere modløst og desperat Yahoo-mandskab.

Drømmebryllup blev fornuftsægteskab

For Yahoo er der i hvert fald tale om en nedtur af utrolige dimensioner - både for aktiekursen og mulighederne for at få en tiltrængt kapitalindsprøjtning.

Det, der begyndte som et gigant-bryllup med det hele betalt for Yahoo, er nu endt i et rent fornuftsægteskab, hvor Microsoft ikke betaler mere end allerhøjst nødvendigt for at få det, selskabet har behov for.

Nemlig at få dets nye storsatsning af en søgemaskine, Bing, ud på Yahoos stærkt trafikerede portaler.

Desperation og fatale fejlskøn

Det var ellers Microsoft, der indledte frieriet og var desperate i en grad, så topdog Ballmer var villig til at lægge utrolige 224 milliarder på bordet for at overtage hele Yahoo-imperiet.

Dengang blev det et 'nej' fra daværende Yahoo-topchef Jerry Yang.

Et fatalt nej, skulle det vise sig. Aktiekursen tordnede i bund og aktionærerne var rasende og forlangte hans afgang, hvilket da også kom kort tid efter.

Nu, hvor den første totale fortabelse i den kostbare partner havde lagt sig, fandt Steve Ballmer og Microsoft ud af, at det måske i virkeligheden ikke var det smarteste at overtage rub og stub i Yahoo.

'Har vi mon brug for det hele?,' må de have spurgt sig selv i Redmond.

Konklusionen var et rungende 'nej'.

Nej tak til ægteskabelige problemer

Microsoft byggede i stedet sin egen søgemaskine Bing og var nu mest interesseret i at få den eksponering, Yahoo kunne give den nye Google-konkurrent.

Havde Microsoft overtaget hele Yahoo, ville der unægtelig melde sig flere spørgsmål, udover altså at brænde de flere hundrede milliarder af.

Der ville have været en kæmpe opgave i at integrere de to virksomheder. Tusindvis af ansatte ville skulle omskoles, tilpasses. Kulturerne skulle enes. For ikke at tale om hele den teknologiske del, der også skulle forenes. En kæmpe opgave.

Ved kun at indgå det begrænsede partnerskab holder Microsoft fokus og undgår de enorme logistik-problemer, der typisk kan opstå, når man flytter sammen sådan for alvor.

Som en analytiker lakonisk formulerede det i det amerikanske erhvervsmagasin Forbes: "Microsoft får sin mælk uden at have købt selve koen."

At han kan have ret, bekræftede Yahoo-aktiekursen da også efter aftaleindgåelsen i går. Den faldt nemlig med hele 12 procent.

Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

Digital transformation | Aarhus C

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

21. april 2026 | Gratis deltagelse

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S