Artikel top billede

"Kunder til vores nye tilbud skal ikke tænke på at installere software og købe maskiner. Vi har en færdig opsætning, som kører via en internetforbindelse," siger Bent Sørensen, administrerende direktør i SAS Institute.

Virksomhederne river ned af BI-hylderne

2008 var et super år for leverandørerne af business intelligence-løsninger, analytics og performance management. Markedet voksede 22 procent sidste år, viser Gartner-analyse.

Det har ikke været alt for vanskeligt at komme af med sine business intelligence-produkter (BI) til kunderne det seneste år.

På trods af finanskrisen, der ramte os i anden halvdel af 2008, voksede verdensmarkedet for BI, analytics og performance management med 22 procent i forhold til 2007, og havde i 2008 således en omsætning på mere end 8,8 milliarder dollars, næsten 47 milliarder kroner. I 2007 var omsætningen cirka 38 milliarder kroner. Det viser tallene i en ny rapport fra analysehuset Gartner.

"Det er konsolidering, der har været afgørende for væksten, på trods af de nødvendige produktrationaliseringer og organisationsmæssige tilpasninger," mener Dan Sommer, senior research analytiker hos Gartner.

Det er fortsat SAP, der dominerer i BI-billedet, især efter købet af BI-udvikleren Business Objects, som ERP-kæmpen overtog sidste år. Den nordiske direktør er svenske Jeanette Anttila. Hun fortæller, at aktiviteten omkring BI er voldsom i øjeblikket, og forklarer det med, at it-cheferne nu i mange år har haft travlt med at anvende store dele af it-budgetterne på at bygge infrastruktur og forretningssystemer.

Sørg for at skære rigtigt

"I dag har virksomhederne deres infrastruktur, og det er ikke længere her, konkurrencen ligger. Man må finde noget andet at adskille sig på fra konkurrenterne. Nu handler det om information," siger Jeanette Anttila.

Når der er recession i markedet under en krise, må man enten spare på omkostningerne eller øge indtægterne, forklarer hun. Og det kan være en svær proces at spare.

"Hvis du skal save noget af dit dyre spisebord for at få det til passe i din spisestue, så vil du bruge tid på at måle meget nøjagtigt op. Bordet var dyrt at købe, og du vil være sikker på, at du saver rigtigt, for du kan ikke lave det om."

Det er det samme med nedskæringer og justeringer i en virksomhed:

"Du har brug for information for at være sikker på, du sparer det rigtige sted. Ellers bliver det meget kortsigtet. Derfor kræver nedskæringer, at man har det totale billede af, hvordan virksomheden påvirkes," siger hun.

Hurtighed i krisetider

Krisetider øger interessen for business intelligence af indlysende årsager. Virksomhederne kan kort fortalt bedre udnytte den information, de allerede har.

Men krisetider stiller også krav til BI-leverandøren om, at projekterne skal være kortvarige. Det må ikke vare halve og hele år at implementere en løsning, for man har i virkeligheden brug for resultaterne i går. Man skal ikke bare bygge og bygge, indtil man har en kæmpedatabase for så til sidst at slippe det ud til brugerne.

"En lavkonjunktur kræver, at man tager hurtige beslutninger. Derfor skal business intelligence-projekter være ret korte," mener Jeanette Anttila.

Blandt andet derfor satser SAP på at levere business intelligence som software as a service (SaaS). Det sparer både tid og penge i forhold til implementering af inhouse it-løsninger, mener SAP.

Satser behårdt på SaaS

"Vi satser benhårdt på SaaS-løsninger," siger Jeanette Anttila.

Den nye BI-løsning hedder BI OnDemand, og SAP fremhæver, at problemet med at generere data på tværs af forskellige systemer mindskes, eftersom løsningen kan håndtere information fra både SaaS-baserede og inhouse-applikationer samt SAP og ikke-SAP genererede data.

"Hvis Gartners prognoser holder stik, vil et stort antal virksomheder inden 2011 skifte til SaaS-løsninger," forudser Jeanette Anttila.

Den bølge rider den anden væsentligste spiller på BI-markedet, SAS Institute, der leverer software og konsulentydelser inden for business analytics, med på. Virksomheden har netop meddelt, at kunderne nu kan køre deres egne løsninger på eget udstyr som et software as a service-produkt.

"Kunder til vores nye tilbud skal ikke tænke på at installere software og købe maskiner. Vi har en færdig opsætning, som kører via en internetforbindelse og tilbyder i første omgang løsninger inden for indkøb, marketing, økonomiløsninger og generelle analyseværktøjer," fortæller Bent Sørensen, som er administrerende direktør i SAS Institute.

SAS er med på bølgen

Ligesom SAP har også SAS Institute store forventninger til det nye SaaS-tilbud, som allerede er en realitet inden for medicinalbranchen, hvor produktet hedder SAS Drug Development.

"Indtil videre håndteres driften fra et driftscenter i North Carolina, som er ved at blive udbygget. Senere kommer også et driftscenter i Europa, muligvis i Norden," siger Bent Sørensen, som har været ansat hos SAS Institute siden 1989 og medlem af direktionen siden 1997.

SAS' SaaS-tilbud har kørt i alt i fem år, og selskabet regner med at få de første danske kunder på plads i år.

"Faktisk har vi allerede kunder herhjemme på SAS Drug
Development, og det har vi haft i et par år," siger Bent Sørensen.

SAS Institute er vokset fra at være leverandør af værktøjer til at være leverandør af funktionsløsninger dedikeret for eksempel marketing, salg og produktion.

"Den slags løsninger går på tværs af brancher, og sidste skud på stammen er vores vertikale løsninger til bank, forsikring og telco," siger Bent Sørensen fra sin direktørstol, hvorfra han har udsigt over en danske forretning, der vokser og som relativt set har den største markedsandel af samtlige 114 SAS-datterselskaber verden over.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere


Computerworld Summit 2024

Vi kigger ind i scenariet for fremtiden it-afdeling og hvordan virksomheden bedst muligt udnytter både nye og etablerede teknologier til at understøtte vækst og dermed sikre overlevelse i en konkurrencepræget verden.

23. maj 2024 | Læs mere


Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig lyder det fra rapporter, at de offentliges it-systemer er støvede og fulde af teknisk gæld. Dette er en farlig cocktail for de offentlige institutioner, men en særdeles lækker drink for cyber-kriminelle.

28. maj 2024 | Læs mere