Virksomhederne river ned af BI-hylderne

2008 var et super år for leverandørerne af business intelligence-løsninger, analytics og performance management. Markedet voksede 22 procent sidste år, viser Gartner-analyse.

Artikel top billede

"Kunder til vores nye tilbud skal ikke tænke på at installere software og købe maskiner. Vi har en færdig opsætning, som kører via en internetforbindelse," siger Bent Sørensen, administrerende direktør i SAS Institute.

Det har ikke været alt for vanskeligt at komme af med sine business intelligence-produkter (BI) til kunderne det seneste år.

På trods af finanskrisen, der ramte os i anden halvdel af 2008, voksede verdensmarkedet for BI, analytics og performance management med 22 procent i forhold til 2007, og havde i 2008 således en omsætning på mere end 8,8 milliarder dollars, næsten 47 milliarder kroner. I 2007 var omsætningen cirka 38 milliarder kroner. Det viser tallene i en ny rapport fra analysehuset Gartner.

"Det er konsolidering, der har været afgørende for væksten, på trods af de nødvendige produktrationaliseringer og organisationsmæssige tilpasninger," mener Dan Sommer, senior research analytiker hos Gartner.

Det er fortsat SAP, der dominerer i BI-billedet, især efter købet af BI-udvikleren Business Objects, som ERP-kæmpen overtog sidste år. Den nordiske direktør er svenske Jeanette Anttila. Hun fortæller, at aktiviteten omkring BI er voldsom i øjeblikket, og forklarer det med, at it-cheferne nu i mange år har haft travlt med at anvende store dele af it-budgetterne på at bygge infrastruktur og forretningssystemer.

Sørg for at skære rigtigt

"I dag har virksomhederne deres infrastruktur, og det er ikke længere her, konkurrencen ligger. Man må finde noget andet at adskille sig på fra konkurrenterne. Nu handler det om information," siger Jeanette Anttila.

Når der er recession i markedet under en krise, må man enten spare på omkostningerne eller øge indtægterne, forklarer hun. Og det kan være en svær proces at spare.

"Hvis du skal save noget af dit dyre spisebord for at få det til passe i din spisestue, så vil du bruge tid på at måle meget nøjagtigt op. Bordet var dyrt at købe, og du vil være sikker på, at du saver rigtigt, for du kan ikke lave det om."

Det er det samme med nedskæringer og justeringer i en virksomhed:

"Du har brug for information for at være sikker på, du sparer det rigtige sted. Ellers bliver det meget kortsigtet. Derfor kræver nedskæringer, at man har det totale billede af, hvordan virksomheden påvirkes," siger hun.

Hurtighed i krisetider

Krisetider øger interessen for business intelligence af indlysende årsager. Virksomhederne kan kort fortalt bedre udnytte den information, de allerede har.

Men krisetider stiller også krav til BI-leverandøren om, at projekterne skal være kortvarige. Det må ikke vare halve og hele år at implementere en løsning, for man har i virkeligheden brug for resultaterne i går. Man skal ikke bare bygge og bygge, indtil man har en kæmpedatabase for så til sidst at slippe det ud til brugerne.

"En lavkonjunktur kræver, at man tager hurtige beslutninger. Derfor skal business intelligence-projekter være ret korte," mener Jeanette Anttila.

Blandt andet derfor satser SAP på at levere business intelligence som software as a service (SaaS). Det sparer både tid og penge i forhold til implementering af inhouse it-løsninger, mener SAP.

Satser behårdt på SaaS

"Vi satser benhårdt på SaaS-løsninger," siger Jeanette Anttila.

Den nye BI-løsning hedder BI OnDemand, og SAP fremhæver, at problemet med at generere data på tværs af forskellige systemer mindskes, eftersom løsningen kan håndtere information fra både SaaS-baserede og inhouse-applikationer samt SAP og ikke-SAP genererede data.

"Hvis Gartners prognoser holder stik, vil et stort antal virksomheder inden 2011 skifte til SaaS-løsninger," forudser Jeanette Anttila.

Den bølge rider den anden væsentligste spiller på BI-markedet, SAS Institute, der leverer software og konsulentydelser inden for business analytics, med på. Virksomheden har netop meddelt, at kunderne nu kan køre deres egne løsninger på eget udstyr som et software as a service-produkt.

"Kunder til vores nye tilbud skal ikke tænke på at installere software og købe maskiner. Vi har en færdig opsætning, som kører via en internetforbindelse og tilbyder i første omgang løsninger inden for indkøb, marketing, økonomiløsninger og generelle analyseværktøjer," fortæller Bent Sørensen, som er administrerende direktør i SAS Institute.

SAS er med på bølgen

Ligesom SAP har også SAS Institute store forventninger til det nye SaaS-tilbud, som allerede er en realitet inden for medicinalbranchen, hvor produktet hedder SAS Drug Development.

"Indtil videre håndteres driften fra et driftscenter i North Carolina, som er ved at blive udbygget. Senere kommer også et driftscenter i Europa, muligvis i Norden," siger Bent Sørensen, som har været ansat hos SAS Institute siden 1989 og medlem af direktionen siden 1997.

SAS' SaaS-tilbud har kørt i alt i fem år, og selskabet regner med at få de første danske kunder på plads i år.

"Faktisk har vi allerede kunder herhjemme på SAS Drug
Development, og det har vi haft i et par år," siger Bent Sørensen.

SAS Institute er vokset fra at være leverandør af værktøjer til at være leverandør af funktionsløsninger dedikeret for eksempel marketing, salg og produktion.

"Den slags løsninger går på tværs af brancher, og sidste skud på stammen er vores vertikale løsninger til bank, forsikring og telco," siger Bent Sørensen fra sin direktørstol, hvorfra han har udsigt over en danske forretning, der vokser og som relativt set har den største markedsandel af samtlige 114 SAS-datterselskaber verden over.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Se alle vores events inden for it

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

Burak Cavusoglu

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S