Telia udfordrer TDC Play med ny musiktjeneste

Teleselskabet Telia lancerer nu tjenesten Fri Musik, hvor brugerne kan hente musik til et fast månedligt beløb. Konkurrenten Telenor har også en tjeneste i støbeskeen.

Artikel top billede

"Vores musikbutik er så nem at bruge og har så stort et udvalg af musik, at vi ønsker at have en åben dør for konkurrenternes kunder," siger Telias Peter Krogsgaard, der er direktør for salg og marketing. Foto: Ernst Tobisch/Telia

TDC var først med en musiktjeneste hos teleselskaberne. Virksomhedens kunder kan med tjenesten Play frit hente al den musik, som de ønsker.

Nu melder konkurrenten Telia sig ind i konkurrencen. Teleselskabet lancerer tjenesten Telia Fri Musik, hvor brugerne kan vælge mellem fem millioner musiknumre.

"Vi gør det både for at differentiere og også for hele tiden at udvide summen af fordele ved at være ved os," fortæller Peter Krogsgaard, der er direktør for salg og marketing.

Telia har i forvejen et koncept kaldet Telia Tirsdag, der giver selskabets kunder mulighed for at købe to biografbilletter om tirsdagen, hvoraf den ene er gratis.

"Film er vores hovedposition, men vi tager også musikken med, for mange af os vil gerne lige have nogle musiknumre på mobilen, og det skal vi også kunne gøre. Det er et komplementært produkt," uddyber Peter Krogsgaard.

Tjenesten er modsat Play ikke inkluderet i eksempelvis et bredbåndsabonnement. Derimod skal brugerne selv tilkøbe Fri Musik, som koster 79 kroner per måned. Inden for mobiltelefoni har kun Telias egne kunder adgang, mens tjenesten er åben for alle via adgang fra computer.

"Vores musikbutik er så nem at bruge og har så stort et udvalg af musik, at vi ønsker at have en åben dør for konkurrenternes kunder. Vi er så selvsikre, at vi tror på, at når de først har prøvet det her, så vil de gerne helt over til Telia, for det her er et godt produkt," siger Peter Krogsgaard.

Mange numre, men ingen danske

Telia har forhandlet aftalen med pladeselskaberne i stand på koncernniveau, og derfor giver Fri Musik adgang til fem millioner numre, mens TDC-kunder har adgang til to millioner.

TDC har dog slået hårdt på, at selskabet har forhandlet aftaler i stand med den danske musikbranche, og at den store styrke ligger her. Telias aftale indebærer internationale navne, men ingen danske.

"Vi har kørt efter de store pladeselskaber, og vores fokus har været at få så mange numre med som muligt. Der vil altid være nogle, som kommer på lidt senere," fortæller Peter Krogsgaard.

Han vil dog ikke selv kalde udspillet et angreb på TDC's Play, men han ser det mere som endnu et produkt, som Telias kunder skal have mulighed for at få.

Telenor er også på vej

Der kan senere på året være endnu et teleselskab på vej med en musiktjeneste. Således afslørede topchef i Telenor Danmark, Henrik Clausen, først i juni, at en aftale med musikselskaberne var ved at blive forhandlet på plads.

Siden har der dog været stille hos Telenor. Men der kommer til at ske noget, forsikrer Telenor-pressechef Peter Glüsing.

"Vi er på vej med noget, som helt sikkert vil udfordre branchen, og vi kommer med det inden så længe. Mere kan vi ikke sige på nuværende tidspunkt," siger pressechefen fra Telenor.

Henrik Clausen fortalte i juni, at det ny udspil ville komme efter sommer.

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S