Artikel top billede

Ny domæne-politik stopper gratis prøveperiode

ICANN's ny politik gør det dyrere at registrere domænenavne med det ene formål at teste internettrafikken.

Computerworld News Service: ICANN (the Internet Corporation for Assigned Names and Numbers), der styrer internettets adresse-system, har erklæret sig som sejrherre i kampen mod udnyttelsen af registrerede domænenavne.

Sidste år ændrede ICANN sin politik i forhold til registrering af domænenavne for at gøre det dyrere at registrere mange navne på én gang.

Det skulle stoppe problemet med det såkaldte 'domain tasting', hvor en række domæner registreres og derefter overvåges i op til fem dage, så man kan se, hvilket domænenavn trækker flest besøgende til. Hvis domænet ikke viser sig populært, kan personen få pengene tilbage inden for de første fem dage - den såkaldte 'Add Grace'-periode.

Denne mulighed findes, så folk kan få deres penge tilbage, hvis de for eksempel har lavet en stavefejl i domænet. Men samtidig findes der mennesker, der specialiserer sig i at udnytte Grace-perioden ved at oprette tusindvis af hjemmesider fyldt med reklame-link. Hvis indtjeningen fra reklamerne overstiger udgiften til registreringsafgiften, beholdes domænet.

Men domain tasting er voldsomt irriterende for de almindelige internet-brugere, dels fordi mange domæner på den måde bliver utilgængelige, og dels fordi det øger andelen af hjemmesider, der kun findes for at kapre klik til reklamerne og omdirigere brugerne til andre sider.

ICANN har haft flere ideer til, hvordan domain tasting kan standses. Sidste år besluttede organisationen sig for ikke at refundere den årlige registreringsafgift på omkring 1,7 krone, som kræves af domæneadministratorerne - organisationer som VeriSign, der leder .com top-niveau domænet - heller ikke selv om domænet bliver opgivet inden for de fem dages Grace-periode.

Udgifterne bliver videregivet til de mennesker og virksomheder, der registrerer mange domænenavne, og det fik da også udnyttelsen af domænenavne til at falde.

Derefter ændrede ICANN igen sin politik, så det kunne blive endnu dyrere for dem, der udfører domain tasting, og forlangte godt 36 kroner eller mere af domæneudbyderne - svarende til det beløb domæneadministratorerne forlanger til udbyderne - selv hvis domænenavnet er blevet slettet i løbet af Grace-perioden.

ICANN refunderer op til 10 procent

Der kan stadig gøres undtagelser i tilfælde af åbenlyse fejl, og ICANN refunderer op til 10 procent af de nye registreringer, mens resten stadig skal betales. Denne praksis har ændret de økonomiske udsigter for udnyttelsen af domænenavnene dramatisk.

ICANN opstiller et eksempel med en domæneudbyder, der registrerer 1.000 nye domænenavne. Hvis 300 navne bliver slettet i løbet af de første fem dage, er der 700 tilbage, hvilket betyder, at udbyderen kun er berettiget til at få refunderet pengene for 10 procent af navnene, eller 70 navne.

Det betyder, at der stadig skal betales for de 230 navne, og med en pris på 36 kroner kommer det til at koste næsten 8.300 kroner. Dengang ICANN stadig kun tog 1,7 krone for det samme, ville det kun have kostet knap 250 kroner.

Eftersom udgiften bliver givet videre til den person eller virksomhed, der registrerer domænenavnene, har praksis ændret sig. ICANN fortæller i en rapport, at i perioden juni 2008 til april 2009 er antallet af domænenavne, der slettes i løbet af de første fem dage, faldet med 99,7 procent.

Oversat af Marie Dyekjær Eriksen




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere