Ny domæne-politik stopper gratis prøveperiode

ICANN's ny politik gør det dyrere at registrere domænenavne med det ene formål at teste internettrafikken.

Artikel top billede

Computerworld News Service: ICANN (the Internet Corporation for Assigned Names and Numbers), der styrer internettets adresse-system, har erklæret sig som sejrherre i kampen mod udnyttelsen af registrerede domænenavne.

Sidste år ændrede ICANN sin politik i forhold til registrering af domænenavne for at gøre det dyrere at registrere mange navne på én gang.

Det skulle stoppe problemet med det såkaldte 'domain tasting', hvor en række domæner registreres og derefter overvåges i op til fem dage, så man kan se, hvilket domænenavn trækker flest besøgende til. Hvis domænet ikke viser sig populært, kan personen få pengene tilbage inden for de første fem dage - den såkaldte 'Add Grace'-periode.

Denne mulighed findes, så folk kan få deres penge tilbage, hvis de for eksempel har lavet en stavefejl i domænet. Men samtidig findes der mennesker, der specialiserer sig i at udnytte Grace-perioden ved at oprette tusindvis af hjemmesider fyldt med reklame-link. Hvis indtjeningen fra reklamerne overstiger udgiften til registreringsafgiften, beholdes domænet.

Men domain tasting er voldsomt irriterende for de almindelige internet-brugere, dels fordi mange domæner på den måde bliver utilgængelige, og dels fordi det øger andelen af hjemmesider, der kun findes for at kapre klik til reklamerne og omdirigere brugerne til andre sider.

ICANN har haft flere ideer til, hvordan domain tasting kan standses. Sidste år besluttede organisationen sig for ikke at refundere den årlige registreringsafgift på omkring 1,7 krone, som kræves af domæneadministratorerne - organisationer som VeriSign, der leder .com top-niveau domænet - heller ikke selv om domænet bliver opgivet inden for de fem dages Grace-periode.

Udgifterne bliver videregivet til de mennesker og virksomheder, der registrerer mange domænenavne, og det fik da også udnyttelsen af domænenavne til at falde.

Derefter ændrede ICANN igen sin politik, så det kunne blive endnu dyrere for dem, der udfører domain tasting, og forlangte godt 36 kroner eller mere af domæneudbyderne - svarende til det beløb domæneadministratorerne forlanger til udbyderne - selv hvis domænenavnet er blevet slettet i løbet af Grace-perioden.

ICANN refunderer op til 10 procent

Der kan stadig gøres undtagelser i tilfælde af åbenlyse fejl, og ICANN refunderer op til 10 procent af de nye registreringer, mens resten stadig skal betales. Denne praksis har ændret de økonomiske udsigter for udnyttelsen af domænenavnene dramatisk.

ICANN opstiller et eksempel med en domæneudbyder, der registrerer 1.000 nye domænenavne. Hvis 300 navne bliver slettet i løbet af de første fem dage, er der 700 tilbage, hvilket betyder, at udbyderen kun er berettiget til at få refunderet pengene for 10 procent af navnene, eller 70 navne.

Det betyder, at der stadig skal betales for de 230 navne, og med en pris på 36 kroner kommer det til at koste næsten 8.300 kroner. Dengang ICANN stadig kun tog 1,7 krone for det samme, ville det kun have kostet knap 250 kroner.

Eftersom udgiften bliver givet videre til den person eller virksomhed, der registrerer domænenavnene, har praksis ændret sig. ICANN fortæller i en rapport, at i perioden juni 2008 til april 2009 er antallet af domænenavne, der slettes i løbet af de første fem dage, faldet med 99,7 procent.

Oversat af Marie Dyekjær Eriksen

Annonceindlæg tema

Forsvar & beredskab

Cybersikkerhed, realtidsdata og robuste it-systemer er blevet fundamentet for moderne forsvar.

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

Burak Cavusoglu

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car