Det store slagsmål: Kampen om vigtige App Store

ComputerViews: Først kæmpede producenterne om at have den mest overlegne mobil-gadget. Nu handler det i stigende grad om noget helt andet.

Artikel top billede

Det er ikke kun norske ægtepar, der har fundet ud af, at det kan betale sig at udvikle mobile applikationer til for eksempel Apples iPhone.

Det er efterhånden gået op for rigtig mange.

Faktisk så mange, at Apples onlinebutik, App Store, har rundet en milliard downloads.

Et antal, der siger en del om den retning, smartphone-markedet har taget, siden dengang, da fokus i højere grad var på hardwaren.

Hvem har den bedste software?

Nu har softwaren til de mobile enheder endelig fået en kvalitet, så alverdens brugere i stedet kan tillade sig at spørge: "Hvor får jeg den bedste software?"

Netop den tendens har Apple opfanget på forbilledlig vis, forbilledligt hurtigt.

Firmaet spiller da næsten også ensidigt på det i sine reklamer for iPhone, der oplister en række hverdagsudfordringer - for til sidst at konkludere beroligende: "There's an app for that. Only on iPhone."

Et udsagn, konkurrenterne har været stærkt utilfredse med. Apple røg sågar i retten, men fik medhold i, at de konkurrerende app stores var så langt bagud, at Apple måtte bruge sloganet.

Derfor jagter mobil-roducenterne nu - alle som en - Apples App Store-økosystem, der har vist sig så vellykket.

Faktisk har analytikere spået en sand eksplosion i væksten af mobile downloads frem mod 2014.

Nokia og Microsoft i bidende angreb på Apple

Derfor kom det heller ikke som den store overraskelse, da verdens største mobil-producent, finske Nokia, for kort tid siden annoncerede et partnerskab med verdens største software ditto, Microsoft.

Et partnerskab, der netop har til hensigt at gøre Nokias smartphones attraktive for business-kunder, der har brug for Microsofts Office-software.

Et område, hvor eksperter stadig mener, Apple har noget at lære, selvom App Store i stigende grad gør iPhone attraktiv for erhvervslivet.

Hermed tog Nokia et første stik - og et helt nødvendigt stik - i den krig, der for øjeblikket udkæmpes blandt samtlige producenter. I Nokias tilfælde i særdeleshed gælder det om at modarbejde faldende markedsandele.

For Microsofts vedkommende er partnerskabet et udtryk for, at virksomheden ikke lader sin software-overlegenhed true af hverken Apple eller entusiastiske, norske ægtepar.

Partnerskabet blev da også straks af branchekendere udråbt som en win-win-aftale.

Selv æbletræer vokser ikke ind i himlen

Selvom konkurrenterne altså forpustede halser efter Apple, har de seneste uger imidlertid også stadig tydeligere vist, at selv Apple ikke er immun for modgang.

Firmaet er simpelthen tæt på at drukne i sin egen succes.

Den massive tilstrømning af ny-udviklet iPhone-software har blandt andet medført lange ventetider på at få applikationer godkendt til App Storen, ligesom Apple i flere omgange har været under hård beskydning for at nægte bestemte applikationer adgang.

Den massive kritik har fået et notorisk pressesky Apple til at sende selveste topchef Steve Jobs' side-kick på banen, marketingchef Phil Schiller.

Han har nu i flere omgange offentligt forsikret frustrerede iPhone-udviklere, at der skam bliver taget hånd om deres bekymringer.

I Apple-land, hvor tavshed normalt er guld, er det usædvanligt og et sigende udtryk for, hvor meget en stærk udviklerstøtte til iPhonen betyder.

Når kampen bliver personlig

At software og følgende god integration da også er helt afgørende, får vi også anskueliggjort i malende scener, når den lidt mere perifere spiller Palm forsøger at sikre succes til sin store smartphone-satning, Pre.

Retten til at benytte sig af Apples iTunes-program til at synkronisere Pre'en har nemlig udviklet sig til en næsten guerilla-agtig krig, der imidlertid også rummer store personlige dramaer i kulissen.

Software-tilbuddene kan altså afgøre hardwarens skæbne. Den sandhed kan Apples konkurrenter i dag ikke være i tvivl om.

Set i det lys er der derfor heller intet at sige til, at Microsoft-topdog Steve Ballmer under en famøs optræden for snart nogle år siden strakte hånden ud til netop software-udviklerne og af sine lungers fulde kraft skreg: Developers, developers, developers.

En seance, der i øvrigt endte i et ret godt remix.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S