Artikel top billede

Googles produktdirektør, Marissa Mayer, løfter sløret for Googles nye tiltag inden for realtidssøgning på sociale tjenester. Foto: Google

Sociale netværk i nyt samarbejde med søgegiganter

De to store teknologifirmaer Microsoft og Google annoncerer begge samarbejde med et af it-branchens mest ombejlede firmaer. Det giver for alvor brugerne magten, mener web 2.0-ekspert.

Det er blevet sagt mange gange, men nu tager brugerne for alvor magten over kommunikationen på nettet.

Meget snart bliver det nemlig muligt for brugere af Bing og Google at søge i realtid på tweets, de såkaldte beskeder fra Twitter.

På Web 2.0-messen i San Francisco annoncerede Microsoft en aftale om at kunne bringe både Facebook-opdateringer og tweets.

Få timer senere kunne Marissa Mayer, produktdirektør hos Google, annoncere en tilsvarende aftale med Twitter samtidig med, at hun kunne løfte sløret for en hel ny Google-tjeneste under navnet Social Search.

"Hos Google er det vores mål at udvikle den mest omfattende, relevante og hurtigste søgning i verden. En ny type af data er opstået de seneste par år: Realtidsopdateringer som dem på Twitter er dukket op ikke blot som en ny måde for folk at kommunikere på, men også som en interessant datakilde for, hvad der lige nu sker i forhold til et bestemt emne," skriver Marissa Mayer på Google Blog om selskabets nye aftale.

Sociale tjenester bliver seriøse

Anna Ebbesen er rådgiver i webbureauet Advice Digital. Hun har sammen med Astrig Haug skrevet bogen 'Lyt til elefanterne', der handler om digital kommunikation i praksis. Annonceringerne fra Microsoft og Google betyder ifølge hende, at virksomhederne i langt højere grad bliver nødt til at tage de sociale tjenester seriøst.

"Integrationen af sociale tjenester i Bing og Google betyder, at brugernes mening om et bestemt produkt i langt højere grad kommer til at få en betydning for det samlede mediebillede," siger Anna Ebbesen.

Hun mener, at det overvejende er positivt for de sociale tjenester, at det nu er langt mere tilgængeligt at søge på, hvad folk mener om et bestemt emne. Men hun advarer samtidig om, at der er nogle brugere, der kan blive overrasket på en uheldig måde.

"Der er nogle brugere, der ikke lige tænker over, hvad de skriver af statusopdateringer og tweets. Derfor kan der være nogen, der måske lige tænker sig en ekstra gang, når de vil publicere noget på Facebook eller Twitter," siger Anna Ebbesen.

Twitter får gennemslagskraft

Med udbredelsen til verdens to største søgemaskiner kan Twitter pludselig få væsentlig større gennemslagskraft end før, mener Anna Ebbesen.

"Det er klart, at en direktør i et firma vil være langt mere opmærksom på tendenser hos kunderne, hvis han via en google-søgning får noget negativ omtale på en social tjeneste," fortæller Anna Ebbesen.

Det betyder ifølge Anna Ebbesen, at virksomhederne i langt højere grad er opmærksomme på, hvordan de fremstår på de sociale tjenester. Men virksomhederne kan også i højere grad se, hvordan deres kunder tager imod nye produkter. Derfor vil virksomhederne i langt højere grad bevæge sig ud på de sociale tjenester og bruge dem til markedsføring.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere